Desxifrant el Secret de la Flotació: Una proposta per a Ensenyar el mètode Científic
Resum
Dins del camp de l'educació científica, el mètode científic es posiciona com a eix fonamental, oferint un marc estructural per a la indagació i el descobriment. Aquesta metodologia facilita l'abordatge de problemes complexos de manera ordenada i racional. No obstant, pot ser percebut com a abstracte i intimidant sense una vinculació amb experiències pràctiques. La intervenció didàctica portada a terme ha demostrat ser un mètode efectiu per millorar la comprensió i aplicació del mètode científic entre els estudiants de 3r i 4t d'ESO. Els resultats indiquen una millora significativa en l'enteniment dels passos i termes clau del mètode científic, una percepció positiva de les activitats pràctiques i un nivell adequat de desafiament.
Paraules clau
mètode científic, flotació , intervenció didàctica, Competència científica, Aprenentatge basat en experiències.Referències
Arnau, E. (2013). Estudi experimental del tir parabòlic. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (26), 21 - 23. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.78
Arnau, E. (2014). El mètode científic aplicat a la caiguda lliure. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, 27, 15-18. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.68
Arnau, E. (2023a). Didácticas Experimentales para la Comprensión de los Principios de Arquímedes y Pascal en la Educación Secundaria Obligatoria [simposi] INNTED 2023. Panorama global de las tendencias educativas en 2023. III Congreso Internacional de Innovación y Tendencias Educativas. https://innted.org/ponencia/didacticas-experimentales-para-la-comprension-de-los-principios-de-arquimedes-y-pascal-en-la-educacion-secundaria-obligatoria/
Arnau, E. (2023b). Experimentación activa en el aula: un aprendizaje y evaluación de la enseñanza de los principios de Arquímides y Pascal a través de materiales cotidianos. Dins Buzón, O. i Romero, C. (Coords) Experiencias educativas de Renovación Pedagógica y procesos de formación del profesorado (p. 108-125). Dykinson.
Arnau, E. (2023c). Reptes, peces de construcció i cubs per a entendre les mesures de longitud, superfície i volum. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, 46, 11-19. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.482
Beviá, J. L. (2006). Como fomentar los principios de actividad y creatividad al aplicar el método científico en la Escuela. Un ejemplo para la formación de maestros. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 1(3), 193-197. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5367
Campanario, J. M., i Moya, A. (1999). ¿Cómo enseñar ciencias? Principales tendencias y propuestas. Enseñanza de las ciencias, 17(2), 179-192. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4085
Furió, C., Solbes, J., i Carrascosa, J. (2006). Las ideas alternativas sobre conceptos científicos: tres décadas de investigación. Revista Alambique, 48, 64-77.
Gil, D. (1993). Contribución de la Historia y de la Filosofía de las ciencias al desarrollo de un modelo de enseñanza/aprendizaje como investigación. Enseñanza de las Ciencias, 11(2), 197-212. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4537
López-Simó, V. i Couso, D. (2024) Didàctica de la física per a l’eduació secundària obligatòria. Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Real Decreto 243/2022, de 5 de abril, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas del Bachillerato, Boletín Oficial del Estado 46047 (2022). https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/04/05/243
Solbes, J., Montserrat, R., i Furió, C. (2007). Desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, (21), 91-117.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2024 Ernest Arnau Marco

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.