Guaitacargols: l’estudi de la biodiversitat de cargols terrestres a secundària

Autors/ores

  • Alba Castelltort Valls Institut ca n'Oriac
  • Albert Batlles Fossas
  • Greta Boix Garcia-Cairó
  • Núria Castelltort Valls
  • Esther González De Vicente
  • Montse Olmeda Jato

Resum

Guaitacargols és un projecte adreçat a centres d’educació secundària que proposa fer un estudi de la biodiversitat de cargols terrestres en espais propers als centres. La iniciativa és impulsada pel Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB), afavoreix el treball en xarxa amb el personal docent participant i compta amb l’acompanyament expert de l’Associació Catalana de Malacologia (ACM). El projecte apropa l’alumnat a la metodologia científica a través d’un estudi de camp real i inclou la filosofia de la ciència ciutadana, tot posant en valor la participació democratitzada de la ciutadania en la construcció del coneixement científic. Arran de la formació i les eines aportades pel MCNB i l’ACM, els equips docents de l’Institut ca n’Oriac (Sabadell) i de I’Institut Moianès (Moià) han dissenyat seqüències educatives que desenvolupen competències i continguts científics a partir del context dels cargols terrestres. Les dades obtingudes amb el treball de camp i la seva posterior identificació han estat validades científicament.

 

Paraules clau

Biodiversitat, cargols, Ciència ciutadana, treball en xarxa, museu, secundària

Referències

Beltran, M. L. (2013). Scratch: un recurs didàctic per a les classes de matemàtiques. Noubiaix: revista de la FEEMCAT i la SCM, 6-13.

Bech, M., 1990. Fauna malacològica de Catalunya. Mol·luscs terrestres i d’aigua dolça. Treballs de la Institució Catalana d'Història Naturals, (12): 52.

Casas, M. L., Sánchez, S. C., & Pastor, S. L. (2019). L'experiència del projecte MicroMón a Catalunya, un cas de ciència ciutadana. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, (38), 44-51.

Bonil Gargallo, J., Sanmartí Puig, N., & Universitat Autònoma de Barcelona. Grup Complex 2009SGR331.

Innovar cap on? Definir un model didàctic als museus i centres de ciència.

Beltran, M. L. (2013). Scratch: un recurs didàctic per a les classes de matemàtiques. Noubiaix: revista de la FEEMCAT i la SCM, 6-13.

Cadevall, J., Orozco, A., (2016). Caracoles y babosas de la península Ibérica y Baleares. Nuevas Guías de Campo Omega. Ediciones Omega, S.L.

Cadevall, J., Corbella, J., Bros, V., Orozco, A., Guillén, G., Prats, Ll., & Capdevila, M. (2020). Els mol·luscs continentals de Catalunya i Andorra (península Ibèrica). Llista comentada. Spira. Revista Associació Catalana de Malacologia, (7) 117-159.

Gervais, B., (2019). El caragol. Editorial Joventut.

Autoria figura 1: ©Sergi Gago. Revelat digital: ©Sergi Gago i Jordi Cadevall.

Autoria figura 3: Caracoles y babosas de la península Ibérica y Baleares. 2016. Jordi Cadevall & Albert Orozco. Ediciones Omega S.L. Barcelona.

Autoria figura 4, figura 5, figura 6: Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Orozco, A. (coord). (desembre, 2022). Cargols comuns. Informa't i cerca els cargols. Cargols online. https://cargols.online

Publicades

2023-01-31

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.