Animacions en stop-motion: una oportunitat per aprofundir en el model cineticomolecular de la matèria.

Autors/ores

  • Elisabet Barbero Camps

Resum

El model cineticomolecular és primordial per a la interpretació de diversos fenòmens de la matèria i constitueix una base de l’aprenentatge de la química. Però les partícules no són observables i alguns aspectes del model són complexos d’integrar: per exemple, el moviment de les partícules i els seus canvis amb la temperatura tenen molta importància en el model, però difícilment es descriuen en representacions gràfiques. Per superar aquestes dificultats d’aprenentatge a 2n d’ESO s’ha desenvolupat un projecte basat en la creació de vídeos en stop-motion amb el qual els alumnes aprendran a planificar un guió per a descriure un fenomen (els estats de la matèria, un canvi d’estat, la dilatació...) i a reproduir amb dibuixos i materials manipulatius el model cineticomolecular per tal de representar la interpretació dels processos microscòpics de diversos fenòmens quotidians.

Paraules clau

Teoria cineticomolecular , projectes, stop-motion, matèria

Referències

Barbero Camps, E. (2019). Geologia viatjant: proposta didàctica de treball per projectes programada en 5E. Ciències.La revista del professorat de ciències de primària i secundària. Recuperat de: https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.400

Departament Educació, Generalitat de Catalunya (2008). Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del batxillerat. DOGC. Recuperat de: http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0059/83149087-e159-41c6-a9b3-a9693cdd8f19/decret_batxillerat.pdf

Departament Educació, Generalitat de Catalunya (2015). Decret 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria. DOGC. Recuperat de: https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=701354

Departament d’educació, Generalitat de Catalunya (2016). Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic. Identificació i desplegament a l’educació secundària obligatòria. Recuperat de: https://educacio.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/eso/ambit-cientificotecnologic/

Domènech-Casal, J. (2017). Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM. Claus metodològiques i reptes. Ciències.La revista del professorat de ciències de Primària i secundària. Recuperat de: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n33-domenech/6

Hasni, A., Bousadra, F., Belletête, V., Benabdallah, A., Nicole, M.C. i Dumais, N. (2016). Trends in research on project-based science and Technology teaching and learning at K-12 levels: a systematic review. Studies in Science Education. Recuperat de: https://doi.org/10.1080/03057267.2016.1226573

Jorba, J. i Casellas, E. (1996). La regulació i l’autoregulació dels aprenentatges. Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació de la UAB.

López-Simó, V., Couso, D., Simarro, C., Garrido-Espeja, A., Grimalt-Álvaro, C., Hernández, M.I. i Pintó, R. (2017). El papel de las TIC en la enseñanza de las ciencias en secundaria desde la perspectiva de la práctica científica. X Congreso Internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias. Recuperat de: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2017nEXTRA/17._el_papel_de_las_tic_en_la_ensenanza_de_las_ciencias_en_secundaria.pdf

PhET University of Colorado (2022). States of Matter: Basics [Simulador]. Recuperat de: https://phet.colorado.edu/sims/html/states-of-matter-basics/latest/states-of-matter-basics_en.html

Pingu Official Channel (2013). Pingu as a chef [Vídeo]. Recuperat de: https://www.youtube.com/watch?v=Sct5j7Quo54

Talanquer, V. (2009). On Cognitive Constraints and Learning Progressions: The case of “structure of matter”. International Journal of Science Education, 31-15, 2123-36. Recuperat de: http://dx.doi.org/10.1080/09500690802578025

ZuLogic Ltd (2020). CloudStopMotion [Aplicació online]. Recuperat de: http://cloudstopmotion.com

Publicades

2022-07-15

Com citar

Barbero Camps, E. (2022). Animacions en stop-motion: una oportunitat per aprofundir en el model cineticomolecular de la matèria. Ciències: Revista Del Professorat De ciències De Primària I Secundària, (44), 10–20. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.461

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.