La (r)evolució dels electrodomèstics, un cas pràctic de com incloure la justícia global en una seqüència didàctica STEM a secundària
Resum
L’aprenentatge de qualsevol contingut STEM també pot incloure la mirada de la justícia global per tal de promoure el pensament crític entre l’alumnat convidant-lo a ser protagonista d’una acció de transformació social. En aquest sentit, la (r)evolució dels electrodomèstics és una seqüència didàctica que fou concebuda dins del grup de treball EduglobalSTEM per a treballar l’electricitat i els estereotips de gènere a les matèries de tecnologia i tecnologia industrial I de segon d’ESO i primer de batxillerat respectivament.Paraules clau
EduglobalSTEM, STEM, Electricitat, Eficiència energètica, Gènere, Justícia globalReferències
Caireta, M. (2020). 1a Escola d’Estiu EduglobalSTEM: una experiència comunitària d’aprenentatge i apoderament de professorat. Ciències, 40, 2-8. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.426
Carcavilla, A. (2004). El descubrimiento de la ley de Ohm: reflexiones didácticas. Alambique: didáctica de las ciencias experimentales, 40, 53-61.
Couso, D. (2017). Per a què estem a STEM? Un intent de definir l’alfabetització STEM per a tothom i amb valors. Ciències, 34, 22-30. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.403
Domènech-Casal, J. (2018). Comprender, Decidir y Actuar: una propuesta-marco de Competencia Científica para la Ciudadanía. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(1). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1105
Lorenzo, F. (2020). La vulnerabilitat docent. Reflexions d’un docent i el seu procés d’avaluació després d’un matí amb Neus Sanmartí. Ciències, 40, 34-40. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.429
Massip, C., Barbeito, C., Egea, À., Flores, M. (2018). Competències per transformar el món. Cap a una educació crítica i per a la justícia global a l’escola. Barcelona: Editorial Graó.
Rubio, L., Lucchetti, L. (2016). APS, pau, drets humans i solidaritat. Noves propostes d’educació per a la justícia global. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Sanmartí, N. (2019). L’avaluació per competències en les àrees STEM i la incorporació d’una mirada social en aquesta. Primera escola d’estiu EduglobalSTEM. Grup de treball EduglobalSTEM, Barcelona. https://vimeo.com/386447609
Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre: l’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament.
Sanmartí, N., Márquez, C. (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la acción. Ápice. Revista de Educación Científica, 1(1), 3-16. https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2020
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2020 David Campeny i Ayala, Àngel Gallart Portas
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.