"El robot de les emocions", un projecte per estudiar la funció de relació a primaria
Resum
En aquest article es presenta una proposta educativa per promoure la construcció de diverses idees sobre la funció de relació dels éssers vius a partir d’un repte inicial: dissenyar i construir un robot que pugui expressar algunes emocions. El disseny es basa en una metodologia ABP (Aprenentatge Basat en Projectes) i s’estructura al voltant de 5 etapes: presentació del repte i exploració d’idees prèvies, realització d’experiències, estructuració i extensió i comunicació final. Aquest projecte es va realitzar amb col·laboració amb la Fundació Autònoma Solidària (FAS) i es va implementar en el programa CROMA 2.0 en el curs 2017-2018 amb infants de 5è i 6è de primària.Paraules clau
ABP, funció relació, cicle superior, biologia, ésser viu,Referències
-Albalat, A. (2017) Design thinking en STEAM. Revista Ciències 34, 29-34. Buck Institute for Education. (2015). Gold Standard PBL: Essential Project Design Elements.
-Carbó, M. V., & Castillón, A. (2013). Allò que entra, allò que surt. Consultable a: http://apliense.xtec.cat/arc/node/29906
-Couso, D. (2015). La clau de tot plegat: la im-portància de “què” ensenyar a l’aula de ciències. Revista Ciències 29, 29-36.
-Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., & Wood-Robinson, V. (1994). Making sense of secon-dary science. Research into children’s ideas. London: Routledge.
-Domènech, J. (2017) Aprenentatge Basat en Pro-jectes en àmbits STEM. Claus metodo-lògiques i reptes. Revista Ciències 33, pp. 2-7
-Galindo, A. G., Sanmartí, N., & Pujol, J. (2007). Fundamentación teórica y diseño de una uni-dad didáctica para la enseñanza del modelo ser vivo en la escuela primaria. Enseñanza de Las Ciencias, 25(3), 325–340.
-Garrido Espeja, A. (2016). Modelització i models en la formació inicial de mestres de primària des de la perspectiva de la pràctica científica. Tesis, UAB.
-Lareau, A. (2011). Unequal Childhoods: Class, Race and Family Life. University of California Press.
-Pujol Vilallonga, R. M., Márquez, C., & Bonil, J. (2006). El estudio del cuerpo humano en la etapa de primaria. En Guía Praxis. Educación primaria. Orientaciones y recursos (6-12 años) (468–486). Barcelona: Praxis.
-Roca, M., & Márquez, C. (2004). Parlar i escriure sobre el que fem al laboratori. LaTalaia (Re-vista Digital), 15.
-Tena, E., Garrido, A., & López Rebollal, N. (2018). ¿Cómo saben los pájaros si deben migrar?. Uso de una noticia para construir conocimiento científico y matemático. UNO. Didáctica de Las Matemáticas, 81, 22–29.
-Tena Gallego, È., Garrido Espeja, A., & López Rebollal, N. (2017). El uso del ciclo de modeliza-ción para trabajar el modelo ser vivo-función relación en el aula de primaria: diseño y análisis de una propuesta. Enseñanza de Las Ciencias, Numero Especial, 1115–1120.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2018 Carme Grimalt Álvarez, Digna Couso Lagarón, Èlia Tena Gallego
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.