Diminutius: excepcions a la uniformitat harmònica
Resum
L’harmonia anterior-posterior en hongarès és regida per l’arrel dels mots: en la majoria de casos no té en compte els sufixos. És a dir, una arrel amb una vocal posterior (P) seguida per qualsevol nombre de sufixos amb una vocal neutral (N) prendrà un sufix amb una vocal posterior (P+N+N+P), però una arrel que contingui una vocal posterior seguida de diverses vocals neutrals pot anar seguida d’un sufix amb una vocal anterior (A): PNN+A/P. Anomenem aquest efecte Uniformitat Harmònica. Aquesta es respecta fins i tot en radicals truncats: NP→N<P>+N+P, encara que els radicals NN pràcticament mai no prenen un sufix posterior (NN+A). Les formes diminutives són l’única excepció a aquest patró. Proposem que la raó és que les formes diminutives estan relacionades a la seva «base» d’una manera molt més laxa que en qualsevol altre tipus d’afixació.Paraules clau
morfologia, harmonia vocàlica, hongarès, diminutius, truncamentReferències
Alber, Birgit & Arndt-Lappe, Sabine. 2012. Templatic and subtractive truncation. In Jochen Trommer (ed.). The Morphology and Phonology of Exponence, 289-325. Oxford: Oxford University Press.
Benua, Laura. 1995. Identity effects in morphological truncation. In Beckman, Jill, Urbanczyk, Susan & Dickey, Laura Walsh (eds.). Papers in Optimality Theory, 77-136. University of Massachusetts Occasional Papers in Linguistics 18.
Blaho, Sylvia & Szeredi, Dániel. 2013. Hungarian neutral vowels: A microcomparison. Nordlyd 40(1): 20-40. http://dx.doi.org/10.7557/12.2499
Forró, Orsolya. 2012. Ingadozás a magyar elölségi harmóniában: Szempontok a variabilitás szinkróniájának és diakróniájának feltárásához és értelmezéséhez. Doctoral dissertation, Pázmány Péter Catholic University, Piliscsaba.
Hayes, Bruce & Londe, Zsuzsa Cziráky. 2006. Stochastic phonological knowledge: The case of Hungarian vowel harmony. Phonology 23: 59-104.
Kiefer, Ferenc & Ladányi, Mária. 2000. A szóképzés. In Kiefer, Ferenc (ed.). Strukturális magyar nyelvtan 3: Morfológia, 137-164. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Kontra, Miklós & Ringen, Catherine. 1986. Hungarian vowel harmony: The evidence from loanwords. Ural-Altaic Yearbook 58: 1-14.
Patay, Fanni Zsófia. 2015. Reduplikációs típusok és mintázatok: A magyar ikerszók optimalitáselméleti elemzése. BA thesis, Theoretical Linguistics Programme, Eötvös Loránd University, Budapest.
Rebrus, Péter. 2000. Morfofonológiai jelenségek. In Kiefer, Ferenc (ed.). Strukturális magyar nyelvtan 3: Morfológia, 763-947. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Rebrus, Péter. 2005. Hogyan inflektál a magyar? In Gervain, Judit, Kovács, Kristóf, Lukács, Ágnes, & Racsmány, Mihály (eds.). Az ezerarcú elme, 56-67. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Rebrus, Péter & Törkenczy, Miklós. 2015. Monotonicity and the typology of front/back harmony. Theoretical Linguistics 41(1-2): 1-61.
Siptár, Péter & Törkenczy, Miklós. 2000. The Phonology of Hungarian. Oxford: Oxford University Press.
Sóskuthy, Márton. 2012. Morphology in the extreme: Echo-pairs in Hungarian. In Kiefer, Ferenc & Bánréti, Zoltán (eds.). Twenty years of theoretical linguistics in Budapest, 123-143. Budapest: Tinta.
Törkenczy, Miklós. 2011. Hungarian Vowel Harmony. In Oostendorp, Marc van, Ewen, Colin J., Hume, Elizabeth & Rice, Keren (eds.). The Blackwell Companion to Phonology, Volume V, 2963-2989. Malden, Mass. & Oxford: Wiley-Blackwell.
Törkenczy, Miklós, Szigetvári, Péter & Rebrus, Péter. 2013. Harmony that cannot be represented. In Brandtler, Johan, Molnár, Valéria & Platzack, Christer (eds.). Approaches to Hungarian, 229-252. Volume 13: Papers from the 2011 Lund conference. John Benjamins.
van de Weijer, Jeroen. 1989. The formation of diminutive names in Hungarian. Acta Linguistica Hungarica 39: 353-371.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2016 Péter Rebrus, Péter Szigetvári

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.