What If You Don’t Eliminate The Impossible? Sherlock Holmes In The Fantastic Universe

Javier Sánchez Zapatero, María Fernández Rodríguez

Abstract

Sherlock Holmes has become a character of universal dimensions capable of adapting to different contexts through different art forms. This relevance is manifested by means of the constant and transfictional transfer of the diegetic universe created by Conan Doyle to literature and other media like movies, comics, television or video games. This article will attempt to provide a typology of rewriting practices that have taken Sherlock Holmes as a reference to fantastic narrative, characterized by opposing the rational nature of the character to a world in which events occur that are impossible to explain.

Keywords

Sherlock Holmes, fantastic, transmedia, transfiction cross-over.

Full Text:

PDF (Español)

References

BALLÓ, Jordi, y Xavier PÉREZ (2004): Yo ya he estado aquí. Ficciones de la repetición, Anagrama, Barcelona.

BUCKLEY, Chloé Germaine (2019): Weird History / Weird Knowledge. H. P. Lovecraft versus Sherlock Holmes in Shadows over Baker Street, in Glyn Morgan y Charul Palmer-Patel (eds.), Sideways in Time: Critical Essays on Alternate History Fiction, Oxford University Press, Oxford, pp. 139-154.

CORDURIE, Sylvain, y Vladimir KRSTIC-LACI (2010): Sherlock Holmes et les vampires de Londres, Soleil, París.

CORDURIÉ, Sylvain, y Vladimir KRSTIĆ-LACI (2016): Sherlock Holmes y el Necronomicón, Ediciones 001, Turín.

DOYLE, Arthur Conan (2009): Sherlock Holmes anotado. Novelas, Akal, Madrid.

DOYLE, Steven, y David A. CROWDER (2010): Sherlock Holmes for Dummies, Wiley Publishing, Indianápolis.

EDDINGTON, Ian, y Horacio DOMINGUES (2010): Sherlock Holmes vs. Jekyll/Hyde, Wildstorm, La Jolla.

EDDINGTON, Ian, y Davide FABBRI (2010): Victorian Undead: Sherlock Holmes vs. Zombies, Wildstorm, La Jolla.

EDDINGTON, Ian, y Davide FABBRI (2011): Victorian Undead: Sherlock Holmes vs. Dracula, Wildstorm, La Jolla.

ESTLEMAN, Loren D. (2011): The Further Adventures of Sherlock Holmes. Doctor Jekyll and Mr. Holmes, Titan, Londres.

ESTLEMAN, Loren D. (2012): The Further Adventures of Sherlock Holmes. Sherlock Holmes vs. Dracula, Titan, Londres.

GENETTE, Gérard (1989): Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Taurus, Madrid.

GIL GONZÁLEZ, Antonio (2010): El relato en la cultura de masas (II): Intermedialidades, Celehis. Revista del Centro Letras Hispanoamericanas, núm. 21, pp. 13-45.

GUARINOS, Virginia (2007): Transmedialidades: el signo de nuestro tiempo, Comunicación. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, núm. 5, pp. 17-22.

JENKINS, Henry (2009): Fans, blogueros y videojuegos. La cultura de la colaboración, Paidós, Barcelona.

LÓPEZ AROCA, Alberto (2010): Sherlock Holmes y los zombis de Camford, Dolmen, Palma de Mallorca.

LÓPEZ AROCA, Alberto (2014): Sherlock Holmes en España, Academia de Mitología Creativa Jules Verne, Albacete.

MARTÍNEZ, Rodolfo (2004). Sherlock Holmes y la sabiduría de los muertos. Madrid, Alamut.

PALACIOS MARTÍN, Ángela (2014): El mito de Sherlock Holmes en la literatura española. Los casos de Rodolfo Martínez y Carlos Pujol, Amaltea, núm. 6, pp. 343-365, available in [May 12, 2020].

PARDO, Pedro Javier (1994): Misterios, prodigios y problemas: relaciones genéricas entre la ficción fantástica y la policiaca, Revista del Departamento de Filología Moderna, núm. 5, pp. 143-159.

PARDO, Pedro Javier (2010): Teoría y práctica de la reescritura filmoliteraria (A propósito de las reescrituras de The Turn of the Screw), in J. A. Pérez Bowie (ed.), Reescrituras fílmicas: nuevos territorios sobre la adaptación, Universidad de Salamanca, Salamanca, pp. 45-102.

PELAN, John, y Michael REAVES (coords.) (2006): Sombras sobre Baker Street, La Factoría de Ideas, Madrid.

PÉREZ BOWIE, José Antonio (2008): Leer el cine: la teoría literaria en la teoría cinematográfica, Universidad de Salamanca, Salamanca.

POORE, Benjamin (2017): Sherlock Holmes from Screen to Stage. Post-Millennial Adaptations in British Theatre, McMillan, Londres.

RIDGWAY, Peter Watt, y Joseph GREEN (2003): The Alternative Sherlock Holmes: Pastiches, Parodies, and Copies, Ashgate, Farnham.

ROAS, David (2001): La amenaza de lo fantástico, in David Roas (coord.), Teorías de lo fantástico, Arco/Libros, Madrid, pp. 7-44.

RODRÍGUEZ PEQUEÑO, Javier (2008): Géneros literarios y mundos posibles, Eneida, Madrid.

SAINT-GELAIS, Richard (2011): Fictions transfuges. La transfictionnalité et ses enjeux, Seuil, París.

SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier (2015): Las múltiples caras de Sherlock Holmes: reescrituras literarias y audiovisuales, in Pedro Javier Pardo y José Antonio Pérez Bowie (eds.), Transescrituras audiovisuales, Sial Pigmalión, Madrid, pp. 127-156.

SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier (2017): Del pastiche a la transficcionalidad: reescrituras de Sherlock Holmes en España, Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, núm. 27, available in [May 11, 2020].

SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier (2018): Análisis de un repertorio transmedial: Sherlock Holmes en la pantalla, in Antonio Gil González y Pedro Javier Pardo (eds.), Adaptación 2.0. Estudios comparados sobre intermedialidad, Orbis Tertius, Binges, pp. 93-120.

SKAL, David J. (2015): Hollywood gótico: La enmarañada historia de Drácula. Madrid: Es Pop.

TANI, Stefano (1984): The Doomed Detective, Carbondle, Southern Illionis UP.

TODOROV, Tzvetan (1982): Introducción a la literatura fantástica, Ariel, Barcelona.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2020 Javier Sánchez Zapatero, María Fernández Rodríguez