Movement Within The Threshold. The Suspension of the Fantastic in Maborosi (1995) by Hirokazu Koreeda

Víctor Iturregui-Motiloa

Abstract

This paper consists of a filmic and narratological analysis of Maborosi (Hirokazu Koreeda, 1995). In his first work, the Japanese filmmaker sets up an atypical ghost story, since the protagonist struggles to find the supernatural. The narration is built upon a formal decision for questioning the fantasy: movement and distant sound as rupture of illusion. In order to show how these themes are represented, several exemplary scenes have been chosen. Furthermore, we will establish a comparison with Yasujiro Ozu’s filmography and poetics. We suggest that Maborosi follows the path of a certain cinematographic trend which moves between the mundane and the transcendental.

 

Keywords

the fantastic, Hirokazu Koreeda, Japanese cinema, Yasujiro Ozu, film analysis.

Full Text:

PDF (Español)

References

BRESSON, Robert (1979): Notas sobre el cinematógrafo, trad. Saúl Yurkiévich, Biblioteca Era, Ciudad de México.

CARDULLO, Bert (1998): Life and nothing but, The Hudson Review, núm. 51 (2), pp. 409-416.

COURTÉS, Joseph, y Algirdas Julien GREIMAS (1990): Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje, trad. Enrique Ballón Aguirre, Gredos, Madrid.

DELEUZE, Gilles (1986): La imagen-tiempo: estudios sobre cine 2, trad. Irene Agoff, Paidós, Barcelona.

ECO, Umberto (1988): De los espejos y otros ensayos, trad. Cárdenas Moyano, Lumen, Barcelona.

GREIMAS, Algirdas Julien (1973): En torno al sentido. Ensayos semióticos, trad. Salvador García Bardón y Federico Prades Sierra, Fragua, Madrid.

KOREEDA, Hirokazu (dir.) (1995): Maboroshi no hikari, TV Man Union, Japón.

LÉVI-STRAUSS, Claude (1995): Antropología estructural, trad. Eliseo Verón, Paidós, Barcelona.

MIZUTA, Akira (2005): Atomic Light (Shadow optics), University of Minnesota Press, Minneapolis.

RICHIE, Donald (1964): Yasujiro Ozu. The syntax of his films, Film Quarterly, núm. 17 (2), pp. 11-16.

RICHIE, Donald (2011): Koreeda’s Maborosi: Showing only what is necessary, Film Criticism, núm. 35, pp. 37-45.

ROAS, David (2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid.

SÁNCHEZ ESCALONILLA, Antonio (2004): Estrategias de guión cinematográfico, Ariel, Barcelona.

SCHRADER, Paul (1999): El estilo trascendental en el cine. Ozu, Bresson, Dreyer, trad. Breixo Viejo Viñas, Ediciones JC Clementine, Madrid.

SIMMEL, Georg (2001): El individuo y la libertad: ensayos de crítica de la cultura, trad. Salvador Mas, Ediciones Península, Barcelona.

SOURIAU, Étienne (1998): Diccionario AKAL de Estética, trad. Ismael Grasa Adé & al., Akal, Madrid.

TODOROV, Tzvetan (1982): Introducción a la literatura fantástica, trad. Silvia Delpy, Ediciones Buenos Aires, Barcelona.

ZUMALDE, Imanol (2006): La materialidad de la forma fílmica. Crítica de la (sin)razón posestructuralista, Servicio Editorial UPV/EHU, Bilbao.

ZUNZUNEGUI, Santos (2008): La mirada plural, Cátedra, Madrid.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2020 Víctor Iturregui-Motiloa