Z-Philology: Convergences, Networks and Metaliterature in Spanish Zombies Remakes

José Antonio Calzón García

Abstract

This article analyses the main Spanish zombie remakes inspired by Lazarillo, Don Quijote and La casa de Bernarda Alba on the basis of the specific importance of transfictional connections and transmedial jumps in Z-culture,. These rewritings show crosses and interferences among different codes, as well as intertextual references based mainly on the usage of meta-literature as a legitimating mechanism in opposition to the original texts. This is used by the receiver to recode/expand the classical story by creating a new version which establishes links between realist literature and non-mimetic pop culture.

Keywords

remake, zombie, metaliterature, intertextuality, rewriting.

Full Text:

PDF (Español)

References

ALBERTINI (2011): Lazarillo Z, el pícaro literario se enfrentará a los zombis en el cine [Entrevista exclusiva], in Fancueva, available in [March 6, 2020].

BARELLA, Julia (1994): La literatura fantástica en España, Anthropos, vols. 154-155, pp. 11-18.

BARRIOS VICENTE, Isabel M. (2012): Renovando Orgullo y Prejuicio: Las adaptaciones libres de la India a los zombis, in Comunicació i risc. III Congrés Internacional Associació Espanyola d’Investigació de la Comunicació, Universitat Rovira i Virgili, Tarragona, pp. 1-20.

BRITO ALVARADO, Leonardo Xavier, y Saudia LEVOYER (2015): El zombi, una figura apocalíptica contemporánea, Questión. Revista Especializada en Periodismo y Comunicación, vol. 48, pp. 45-61.

BROOKS, Max (2006): World War Z, Crown Publishing Group, Nueva York.

BUÑUEL, Luis (dir.) (1933): Las Hurdes, tierra sin pan, España.

CALZÓN GARCÍA, José Antonio (2019): Palimpsestos Z y otras reapropiaciones monstruosas. Nuevos mecanismos adaptativos para la revitalización de los clásicos, Revista de Filología de la Universidad de La Laguna, vol. 39, pp. 111-133, available in [March 6, 2020].

CANO ESTEBAN, Amparo, y Miguel A. V. FERREIRA (2017): Pero… ¿quién es un zombi? ¿Todos somos zombis?, Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, vol. 51, pp. 1-24, available in [March 6, 2020].

CARCAVILLA PUEY, Lorenzo (2013): El mito del zombi en la actualidad: desmembramiento sacrificial colectivo, ARBOR. Ciencia, Pensamiento y Cultura, vol. 189, núm. 764, pp. 1-16, available in [March 6, 2020].

CASTILLO, David, y Marc SARDÁ (2007): Conversaciones con José Pepín Bello, Anagrama, Barcelona.

CONDE, Víctor (2009): Naturaleza muerta, Editorial Dolmen, Palma de Mallorca.

CORONA RODRÍGUEZ, José Manuel (2016): ¿Cuándo es transmedia?: discusiones sobre lo transmedia(l) de las narrativas, Revista ICONO14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, vol. 14, núm. 1, pp. 30-48, available in [Maerch 6, 2020].

CORTÍ, Agustín (2019): El prócer trasvestido: Antigas zombi según los Silva Bros, Mitologías hoy, vol. 20, pp. 205-225.

COSTA SÁNCHEZ, Carmen (2012): Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia, Revista ICONO14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, vol. 14, núm. 1, pp. 102-125, available in [March 6, 2020].

COULOMBE, Maxime (2016): Tomar al zombi en serio: estado de naturaleza y pesimismo contemporáneo, Prometeica. Revista de Filosofía y Ciencias, vol. 13, pp. 5-12, available in [March 6, 2020].

CRAVEN, Wes (dir.) (1988): The Serpent and the Rainbow, Universal Estudios, Estados Unidos.

DOMINGO VALLS, Andreu (2016): Capitalismo caníbal. El género zombi como demodistopía del siglo XXI, in Eduardo Encabo, Mariano Urraco y Aitana Martos (eds.), Sagas, distopías y transmedia. Ensayos sobre ficción fantástica, Universidad de León, León, pp. 215-225.

ENCABO FERNÁNDEZ, Enrique (2016): De Mordor a California: parodias en torno a lo fantástico en los siglos XX y XXI, in Eduardo Encabo, Mariano Urraco y Aitana Martos (eds.), Sagas, distopías y transmedia. Ensayos sobre ficción fantástica, Universidad de León, León, pp. 45-58.

ESPINOZA ROJAS, Johan (2017): Breves reflexiones sobre las imágenes del miedo al fin del mundo: el caso de las pandemias en la pantalla, Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, vol. 56, pp. 37-44.

FERRERO, Ángel, y Saúl ROAS (2011): El zombi como metáfora (contra)cultural, Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, vol. 32, pp. 1-24, available in [March 6, 2020].

FRESNADILLO, Juan Carlos (dir.) (2007): 28 Weeks Later, Fox Atomic, Reino Unido.

G., Házael (2018): Quijote Z, Dolmen exprés, Palma de Mallorca.

GARCÍA, Vicente (2011): Apocalipsis Island, Dolmen Editorial, Palma de Mallorca.

GARCÍA FERRER, Borja (2017): El precio del progreso; de la virtualización del mundo al zombismo hiperindividualista, Recerca. Revista de pensament i anàlisi, vol. 20, pp. 105-126, available in [March 6, 2020].

GARCÍA LORCA, Federico (2002): La casa de Bernarda Alba, Cátedra, Madrid.

GARCÍA LORCA, Federico (2009): La casa de Bernarda Alba zombi, Jorge de Barnola (ed.) y Roberto Bartual y Miguel Carreira (introd.), Cátedra, Madrid.

GARCÍA RIVERA, Gloria, y Estíbaliz BARRIGA GALEANO (2016): Transficcionalidades y educación literaria, in Eduardo Encabo, Mariano Urraco y Aitana Martos (eds.), Sagas, distopías y transmedia. Ensayos sobre ficción fantástica, Universidad de León, León, pp. 435-444.

GENETTE, Gérard (1989): Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Taurus, Madrid.

GONZÁLEZ, Mario M. (1993): El Prólogo, clave para la lectura del Lazarillo de Tormes, Anuario brasileño de estudios hispánicos, vol. 3, pp. 115-120.

GONZÁLEZ PÉREZ DE TORMES, Lázaro (2017): Lazarillo Z, Penguin Random House, Barcelona.

GRAHAME-SMITH, Seth (2009): Pride and Prejudice and Zombies, Quirk Books, Philadelphia.

HALPERIN, Victor (dir.) (1932): White Zombie, United Artists, Estados Unidos.

HERNÁNDEZ PÉREZ, Manuel, y María del Mar GRANDÍO PÉREZ (2001): Narrativa crossmedia en el discurso televisivo de ciencia ficción. Estudio de Battlestar Galactica (2003-2010), Área abierta, vol. 28, pp. 1-20.

JÁUREGUI EZQUIBELA, Íñigo (2014): La distopía zombi. Síntoma, representación y espectáculo, in Olaya Fernández Guerrero y Alba Milagro Pinto (eds.), ¿El fin de la razón?: I Jornada de Filosofía SOFIRA, Universidad de La Rioja, Logroño, pp. 129-148.

JENKINS, Henry (2006): Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación, Paidós, Barcelona.

JENKINS, Henry (2007): Transmedia Storytelling 101, in Henry Jenkins, available in [March 5, 2020].

JENKINS, Henry (2009): Fans, blogueros y videojuegos. La cultura de la colaboración, Paidós, Barcelona.

JENKINS, Henry, Sam FORD y Joshua GREEN (2015): Cultura Transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red, Gedisa, Barcelona.

KEATON, Buster (dir.) (1925): Seven Chances, Metro-Goldwyn, Estados Unidos.

KINDER, Marsha (1991): Playing with Power in Movies, Television and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles, University of California Press, Berkeley.

LABRA, Diego (2012): ¿Por qué fantaseamos con el apocalipsis zombie? Lo que dice de nosotros el éxito The Walking Dead y otras ficciones del capitalismo tardío, El toldo de Astier: Propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y la literatura, vol. 3, núm. 4, pp. 95-104.

LLOSA SANZ, Álvaro (2017): Del Lazarillo al Occupy zomby: zombificaciones literarias y sociales para un nuevo siglo, Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, vol. 14, pp. 187-212.

LONG, Geoffrey (2007): Transmedia Storytelling. Business, Aesthetics and Production at the Jim Henson Company, MIT, Massachusetts.

LÓPEZ NAVIA, Santiago (2014): Bajo el signo de la crisis o don Quijote con su tiempo: el Quijote Z de Házael G., in Emilio Martínez Mata (ed.), Actas Selectas del VIII Congreso Internacional de Cervantistas, Fundación Mª Cristina Masaveu Peterson, Oviedo, pp. 714-725.

LOUREIRO, Manuel (2010): Apocalipsis Z, Dolmen, Palma de Mallorca.

LOVECRAFT, Howard P. (2005): Narrativa completa, Valdemar, Madrid.

MALARRAMA, Mordecai (2008): A Typographical examination of Lorca’s Manuscript Z of The House of Bernarda Alba, Spanish Letters, vol. XVIII (3), pp. 56-90.

MARTÍN ALEGRE, Sara, y Fernando Ángel MORENO SERRANO (2017): A Bibliography and Filmography of Spanish SF, Science Fiction Studies, vol. 44, núm. 2, pp. 331-340, available in [March 6, 2020].

MARTÍN RODRÍGUEZ, Mariano (2018): Narrativa 1900-1953, en Teresa López-Pellisa (ed.), Historia de la ciencia ficción en la cultura española, Vervuert/Iberoamericana, Frankfurt am Main/Madrid, pp. 71-122.

MARTÍNEZ DE ANTÓN, David (2015): La teoría de la transducción literaria. Hacia una teoría dialógica de la obra literaria, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.

MARTÍNEZ GARCÍA, José Saturnino (2016): Apocalipsis zombi e ideología, in Eduardo Encabo, Mariano Urraco y Aitana Martos (eds.), Sagas, distopías y transmedia. Ensayos sobre ficción fantástica, Universidad de León, León, pp. 227-238.

MARTÍNEZ LUCENA, Jorge (2008): Hermenéutica de la narrativa del no-muerto: Frankenstein, Hyde, Drácula y el zombi, Pensamiento y Cultura, vol. 11, núm. 2, pp. 237-261.

MARTÍNEZ LUCENA, Jorge (2012): Ensayo Z. Una antropología de la carne perecedera, Berenice, Córdoba.

MARTÍNEZ MATA, Emilio (1984): Notas sobre realismo y verosimilitud literaria en el Lazarillo de Tormes, Archivum, vols. 34-35, pp. 105-117.

MATHESON, Richard (1954): I Am Legend, Gold Medal Books, Nueva York.

MERGRUEN, Erika (2017): El monstruo esqueleto, Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, vol. 5, núm. 1, pp. 317-329, available in [March 6, 2020].

MERINO, José María (2009): Reflexiones sobre la literatura fantástica en España, in Teresa López-Pellisa y Fernando Ángel Moreno (eds.), Ensayos sobre ciencia ficción y literatura fantástica, Asociación cultural Xatafi/Universidad Carlos III de Madrid, Madrid, pp. 55-64.

MIQUEL-BALDELLOU, Marta (2011): Horrorizando a Jane Austen. Del matrimonio, la muerte y la mujer de clase media, Oceánide, vol. 3, pp. 1-10.

MOLINA GIL, Raúl (2015): De remakes, zombis y tradiciones: el caso del Lazarillo Z. Matar zombis nunca fue pan comido, 452ºF. Revista de Teoría de la literatura y Literatura Comparada, vol. 13, pp. 148-170.

MONTOYA-BERMÚDEZ, Diego (2014): La ficción zombi: una mirada transmedia, en Actas del XII Congreso ALAIC, PUCP, Lima, pp. 1-24.

MONTOYA-BERMÚDEZ, Diego, y Mauricio VÁSQUEZ-ARIAS (2018): Modelos para el diseño de experiencias transmedia en entornos educativos. Exploraciones en torno a The Walking Dead, La Odisea y Tom Sawyer, Revista Mediterránea de Comunicación, vol. 9, núm. 1, pp. 197-216, available in [March 6, 2020].

MORA, Vicente Luis (2014): Acercamiento al problema terminológico de la narrativa transmedia, Caracteres, vol. 3, núm. 1, pp. 11-41.

MORALES, Francisco (2012): Revolución zombi: Procesos de zombificación, Hispanet Journal, vol. 5, pp. 1-13.

MORENO SERRANO, Fernando Ángel (2007): Notas para una historia de la ciencia ficción en España, Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, vol. 25, pp. 125-138.

MORENO SERRANO, Fernando Ángel (2010): Teoría de la Literatura de Ciencia Ficción. Poética y Retórica de lo Prospectivo, PortalEditions, Vitoria.

MORENO SERRANO, Fernando Ángel (2011): El monstruo prospectivo: el otro desde la ciencia ficción, Signa, vol. 20, pp. 471-496.

PAYNE, Rodger A. (2017): Laughing off a Zombie Apocalypse: The Value of Comedic and Satirical Narratives, International Studies Perspectives, vol. 18, pp. 211-224, available in [March 6, 2020].

RAGALA, Souad (1999): Tradición literaria y realismo en Lazarillo de Tormes, Estudios humanísticos. Filología, vol. 21, pp. 271-284, available in [March 6, 2020].

RAYA BRAVO, Irene (2017): La recuela: entre el remake y la secuela. El caso de Jurassic World, Fonseca, Journal of Communication, vol. 14, pp. 45-57, available in [March 6, 2020].

REGIDOR NIETO, Pilar (2011): El comentario de texto desde un enfoque deconstructivo, Tarbiya, vol. 41, pp. 133-143.

ROAS, David, y Ana CASAS (2008): Introducción, in D. Roas y A. Casas (eds.), La realidad oculta: Cuentos fantásticos españoles del siglo XX, Menoscuarto, Palencia, pp. 9-56

ROMERO, George A. (1968): Night of the Living Dead, Continental Distributing, Estados Unidos.

ROMERO TOBAR, Leonardo (2006): Cómo se ha fijado el canon del realismo español, Mil Seiscientos Dieciséis, vol. 11, pp. 29-40.

ROSENDO SÁNCHEZ, Nieves (2016): Mundos transmediales: revisión conceptual y perspectivas teóricas del arte de crear mundos, Revista ICONO14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, vol. 14, núm. 1, pp. 49-70, available in [Maerch 6, 2020].

RUBIO ÁRQUEZ, Marcial (2016): Lazarillo de Tormes: la mirada infantil, la formación adulta, in Amaranta Saguar y Hannah Schlimpen (eds.), Estrategias picarescas en tiempos de crisis, Trier Universität, Trier, pp. 87-98.

RUIZ DE ARCAUTE, Javier (2011): Teaser tráiler de Lazarillo Z, in Las Horas Perdidas, available in [March 6, 2020].

RYAN, Marie-Laure (2016): Transmedia Narratology and Transmedia Storytelling, Artnodes, vol. 18, pp. 1-10, available in [March 6, 2020].

SAINT-GELAIS, Richard (2011): Fictions transfuges. La transfictionnalité et ses enjeux, Les Éditions du Seuil, París.

SÁNCHEZ APARICIO, Vega (2014): Y en el principio era Tlön: transmedia de origen literario en las narrativas hispánicas, Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, vol. 3, núm. 1, pp. 61-80.

SÁNCHEZ TRIGOS, Rubén (2018): Cine 1980-2015, in Teresa López-Pellisa (ed.), Historia de la ciencia ficción en la cultura española, Vervuert/Iberoamericana, Frankfurt am Main/Madrid, pp. 301-326, available in [March 6, 2020].

SANTOS TORROELLA, Rafael (1998): Los putrefactos de Dalí y Lorca. Historia y antología de un libro que no pudo ser, Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, Madrid.

SCOLARI, Carlos A. (2014): Don Quixote of La Mancha: Transmedia Storytelling in the Grey Zone, International Journal of Communication, vol. 8, pp. 2382-2405.

SISÍ, Carlos (2009): Los caminantes, Editorial Dolmen, Palma de Mallorca.

TODOROV, Tzvetan (1982): Introducción a la literatura fantástica, Ediciones Buenos Aires, Barcelona.

TORRES RABASSA, Gerard (2015): Otra manera de mirar. Género fantástico y literatura del absurdo: hacia una impugnación del orden de lo real, Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, vol. 3, núm. 1, pp. 185-205, available in [March 6, 2020].

TUR PLANELLS, Helena (2004-2006): Reflexiones sobre la figura del monstruo, Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, núms. 15-17, pp. 699-716, available in [March 6, 2020].

VALDÉS, Alfonso de (2003): La vida de Lazarillo de Tormes, y de sus fortunas y adversidades, Octaedro, Barcelona.

VILAHOMAT, José (2005): Lazarillo de Tormes: Preinstancias del discurso postmoderno desde el sujeto híbrido, Lemir, vol. 9, pp. 1-19.

WING, Heath (2012): Zombis barrocos: investigando zombis en Cervantes, Hispanet Journal, vol. 5, pp. 1-21.

WINTERS, Ben H. (2009): Sense and Sensibility and Sea Monsters, Quirk Books, Philadelphia.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2020 José Antonio Calzón García