The Inhabited Body And The Identity Introspection: Imaginations Of The Narrative Of The Unusual In «La primera vez que vi un fantasma» (2018), By Solange Rodríguez Pappe

Víctor Manuel Sanchis Amat

Abstract

Taking its cue from the bounty of theoretical revision of non-mimetic literary discourses in recent years, the paper addresses imaginings of such narrative in stories that are part of La primera vez que vi un fantasma (2018), by the Ecuadorian writer Solange Rodríguez Pappe. The study focuses especially on the characteristics that Carmen Alemany (2016b, 2019) and Benito García Valero (2019) establish in their theories about the discourses of the unusual, related to the singular subversions of identity and social order. Thus, in several stories in the collection, the Ecuatorian writer presents a study of female characters’ identity awareness through the exploration of family relationships, symbolism of the inhabited body and animalization.

Keywords

Solange Rodríguez Pappe, La primera vez que vi un fantasma, unusual, fictional uncommon, identity.

Full Text:

PDF (Español)

References

AGUILAR, Eduard (2019): Entrevista a Solange Rodríguez Pappe, Alicante Plaza, 11 de marzo de 2019, available en [September 23, 2019].

AILOUTI, Marta (2019): Escribir en Ecuador y ser mujer, El Cultural, 8 de marzo 2019, available in [September 23, 2019]

ALAZRAKI, Jaime (1983): En busca del unicornio: los cuentos fantásticos de Julio Cortázar. Gredos, Madrid.

ALAZRAKI, Jaime (1990): ¿Qué es lo neofantástico?, Mester, 19:2, pp. 21-35.

ALEMANY BAY, Carmen (2014): Mecanismos constructores de la novela corta en Bestiaria vida de Cecilia Eudave, in Anadeli Bencomo y Cecilia Eudave (eds.), En breve. La novela corta en México, Universidad de Guadalajara, Guadalajara, pp. 303-321.

ALEMANY BAY, Carmen (2016a): Bestiaria Vida de Cecilia Eudave y El animal sobre la piedra de Daniela Tarazona, Revista de Literatura Mexicana Contemporánea, 68:23, pp. 103-117.

ALEMANY BAY, Carmen (2016b): Narrar lo inusual: Bestiaria vida de Cecilia Eudave y El animal sobre la piedra de Daniela Tarazona, Romance Notes, 56:1, pp. 131-141.

ALEMANY BAY, Carmen (2018): Novelas cortas e inusuales de narradoras mexicanas del siglo XXI, in Dorián Espezúa Salmón, Rocío Ferreira y Mauro Mamani Macedo (eds.), Actas del I Congreso Internacional de Teoría, crítica e historias literarias latinoamericanas, Centro de Estudios Literarios Cornejo Polar y Latinoamericana editores, Lima, pp. 427-433.

ALEMANY BAY, Carmen (2019): ¿Una nueva modalidad de lo insólito en tiempos posmodernos? La narrativa de lo inusual, in Natalia Álvarez Méndez, Natalia y Ana Abello Verano (eds.). Realidades fracturadas. Estéticas de lo insólito en la narrativa en lengua española (1980-2018), Visor, Madrid, pp. 307-324.

ÁLVAREZ MÉNDEZ, Natalia (2003): Hacia una teoría del signo espacial en la ficción narrativa contemporánea, Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 12, pp. 548-570.

BRAIDOTTI, Rosi (2005): Metamorfosis. Hacia una teoría del devenir materialista, Akal, Madrid.

BUTLER, Judith (2007): El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad, Paidós, Barcelona.

EUDAVE, Celicia (2018): Bestiaria Vida, Eolas Ediciones, León.

EUDAVE, Celicia (2019): El cuerpo como espacio de lo insólito en la narrativa mexicana reciente escrita por mujeres, in Natalia Álvarez Méndez, Natalia y Ana Abello Verano (eds.). Realidades fracturadas. Estéticas de lo insólito en la narrativa en lengua española (1980-2018), Visor, Madrid, pp. 43-61.

FRANCO, Jean (2003): Cuerpo en pedazos, in Celina Manzoni (comp.), Margo Glantz: narraciones, ensayos y entrevista, Excultura, Valencia, pp. 165-166.

GARCÍA-VALERO, Benito (2019): Para una teoría de lo inusual. Procedimientos lingüísticos, planteamientos estéticos, in Natalia Álvarez Méndez y Ana Abello Verano (eds.), Realidades fracturadas. Estéticas de lo insólito en la narrativa en lengua española (1980-2018), Visor, Madrid, pp. 325-338.

GONZÁLEZ BOIXO, José Carlos (2014): Hacia una definición de lo insólito en la narrativa mexicana contemporánea: una introducción, in Javier Ordiz (ed.), Estrategias y figuraciones de lo insólito en la narrativa mexicana (siglos XIX-XXI), Peter Lang, Berna, pp. 1-8.

HELGADÓTTIR, Margrét (ed.) (2018): American monsters. Fox Spirit Books, Gran Bretaña.

JIMÉNEZ CORRETJER, Zoé (2001): El fantástico femenino en España y América, Universidad de Puerto Rico Puerto Rico.

KRISTEVA, Julia (1998): Poderes de la perversión, Siglo Veintiuno, Buenos Aires.

LÓPEZ PELLISA, Teresa, y Ricard RUIZ GARZÓN (eds.) (2019): Insólitas. Narradoras de lo fantástico en Latinoamérica y España, Páginas de Espuma, Madrid.

ORDIZ ALONSO-COLLADA, Inés, y DÍEZ COBO, Rosa María (coords.), La (ir)realidad imaginada. Aproximaciones a lo insólito en la ficción hispanoamericana, León, Universidad de León, 2015.

ROAS, David (2014): El reverso de lo real: Formas y categorías de lo insólito, in Javier Ordiz (ed.), Estrategias y figuraciones de lo insólito en la narrativa mexicana (siglos XIX-XXI), Peter Lang, Berna, 9-29.

RODRÍGUEZ PAPPE, Solange (2012): Ciudad mínima, Ecuador, Camareta cartonera/ Palabra.lab, 2012.

RODRÍGUEZ PAPPE, Solange (2013): El cuerpo bestial. las representaciones corporales animales en cuentos de las autoras Marta Chávez, Gabriela Alemán y Diana Varas, Ómnibus, 43.

RODRÍGUEZ PAPPE, Solange (2018): La primera vez que vi un fantasma, Candaya / Universidad de las Artes, Barcelona/ Guayaquil.

RODRÍGUEZ PAPPE, Solange (2019): Sumergir la ciudad: apocalipsis y destrucción de Guayaquil. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador.

RUIZ PÉREZ, Nieves (2018): Las madres enemigas en la narrativa de lo inusual. Análisis de la matrofobia en tres novelas mexicanas, TFM, Universidad de Alicante, available in [October 7, 2019].

TARAZONA, Daniela (2014): Los cuerpos insólitos en tres novelas de escritoras contemporáneas, in Javier Ordiz (ed.), Estrategias y figuraciones de lo insólito en la narrativa mexicana (siglos XIX-XXI), Peter Lang, Berna, pp. 179-196.

TODOROV, Tzvetan (1994 [1970]): Introducción a la literatura fantástica, Ediciones Coyoacán, México.

VALERO, Eva (2016): En la brevedad del cuerpo y de la escritura: El camino de Santiago, de Patricia Laurent Kullick, Revista de Literatura Mexicana Contemporánea, 68:23, pp. 87-101.

VALLEJO CORRAL, Raúl (2018): Los fantasmas cotidianos que vemos en la lectura, Acoso textual, available in [September 10, 2019].

VILAR-BOU, José Miguel (2019): Entrevista a Solange Rodríguez Pappe, Eldiario.es, 12 de marzo de 2019, available in [September 10, 2019].

VV.AA. (2017): Dispare usted o disparo yo, antología de microrrelatos policiales, Revista Brevilla, Santiago de Chile.

VV.AA. (2019): Mujeres de miedo que cuentan, Narratio Aspectabilis, Nicaragua.

ZAMUDIO, Luz Elena (2014): Introducción. Cepa provocadora de escritoras mexicanas, Escritoras mexicanas del siglo XXI, Romance Notes, 54, pp, 3-6.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2020 Víctor Manuel Sanchis Amat