The metaphorical Value of Postmodern Fairy Tale: Childhood Characters and Ghosts of the Past in Spanish-Contemporary Fantastic Cinema (G. del Toro and J. A. Bayona)

María Isabel Escalas Ruiz

Abstract

This paper aims to analyse the metaphorical meaning and the underlying narrative structure of contemporary fairy tales and their thematic lines. Focusing on children’s characters, a selection of six contemporary Spanish films of the fantastic by Guillermo del Toro and Juan Antonio Bayona are analysed: firstly,  El espinazo del diablo (2001, director), El laberinto del fauno (2006, director) and Mamá (2013, executive producer, directed by A. Muschietti) and secondly, the films of J.A. Bayona El orfanato (2007, director), Un monstruo viene a verme (2016, director), El secreto de Marrowbone (2017, productor ejecutivo, dirigida por Sergio G. Sánchez). These thematic lines will explore the maternal-filial bonds and the connections of monstrous children’s characters with the fantasy and the ghostly beings.

Keywords

children’s characters; fantastic Spanish-contemporary-cinema; Guillermo del Toro; Juan Antonio Bayona; motherhood.

Full Text:

PDF (Español)

References

ALDANA REYES, Xavier (2017): Spanish Gothic. National Identity, Collaboration and Cultural Adaptation, Palgrave, London.

AMENÁBAR, Alejandro (dir.) (2011): Los otros, Sogezine, EE.UU.

ARNOLD, Sarah (2013): Maternal Horror Film: Melodrama and Motherhood, Palgrave, London.

BACCHILEGA, Cristina (2013): Fairy tales transformed? Twenty-first century adaptations & the politics of wonder, Wayne State University Press, Detroit.

BAYONA, Juan Antonio (dir.) (2007): El orfanato, Warner Bross, EE.UU.

BAYONA, Juan Antonio (dir.) (2016): Un monstruo viene a verme, Universal Pictures, EE.UU.

DEL TORO, Guillermo (dir.) (2001): El espinazo del diablo, Canal+España/Good Machine, EE.UU.

DEL TORO, Guillermo (dir.) (2006): El laberinto del fauno, Esperanto Films, EE.UU.

FALASSI, Alessandro (1980): Folklore by the Fireside: Text and Context in the Tuscan Veglia, University of Texas Press, Austin.

GARCÍA SÁNCHEZ, Sergio (dir.) (2017): El secreto de Marrowbone, Universal Pictures, EE.UU.

GARCÍA, Patricia (2015): Space and Postmodern Fantastic in Contemporary Literature. The Architectural Void, Routledge, New York and London.

https://doi.org/10.4324/9781315740829

GÓMEZ, Iván (2017): Cine: 1960-1980, en: David Roas (dir.), Historia de lo fantástico en la cultura española (1900-2015), Iberoamericana/Vervuert, Madrid, pp. 143-173.

GÓMEZ LÓPEZ-QUIÑONES, Antonio (2009): Hadas, maquis y niños sin escuela: la infancia romántica y la Guerra Civil en El laberinto del fauno, Vanderbilt e-Journal of Luso-Hispanic Studies, núm. 5, pp. 1547-5743.

GONZÁLEZ DINAMARCA, Rodrigo (2015). «Los niños monstruosos en El orfanato de Juan Antonio Bayona y Distancia de rescate de Samanta Schweblin», Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, vol. III, núm. 2, pp. 89-106.

GREENHILL, Pauline, and Sidney Eve MATRIX (2010): Fairy Tale Films, Utah State University Press, Logan, Utah.

GREIMAS, Algirdas (1976): Semántica Estructural, Gredos, Madrid.

HOLBEK, Bengt (1998): Interpretation of Fairy Tales: Danish Folklore in a European Perspective, Academia Scientiarum Fennica, Helsinki.

LÁZARO-REBOLL, Antonio (2012): Spanish Horror Film, Edinburgh University Press, Edinburgh.

LÁZARO-REBOLL, Antonio (2007): La recepción transnacional de El espinazo del diablo (Guillermo del Toro 2001), Hispanic Research Journal, núm. 8/1, pp. 39-51.

LEBEAU, Vicky (2008): Childhood and cinema, Reaktion Books, London.

LIE, Nadia (2009): Monstruos y espectros en el imaginario cinematográfico de la posguerra civil española: El espíritu de la colmena y El laberinto del fauno, en Eugenia Houvenaghel e Ilse Logie (eds.), Alianzas entre historia y ficción: Homenaje a Patrick Collard, Dr. Oz, Ginebra, pp. 259-269.

LURY, Karen (2010): The Child in Film. Tears, Fears and Fairy Tales, Tauris, London.

MOLINA, María Elisa (2006): Transformaciones Histórico Culturales del Concepto de Maternidad y sus Repercusiones en la Identidad de la Mujer, Psykhe, núm. 15/2, pp. 93-103.

MUSCHIETTI, Andrea (dir.) (2013): Mamá, Universal Pictures, EE.UU.

OLNEY, Ian (2014): Spanish Horror Cinema, en Harry M. Benshoff (ed.), A Companion to the Horror Film, Wiley Blackwell, Oxford, pp. 365-405.

OLSON, Debbie and Andrew, Scahill (2014): Lost and Othered Children in Contemporary Cinema, Lexington Books, Maryland.

PASTOR, Brigida M (2011): La bella y la bestia en el cine laberíntico de Guillermo del Toro: El espinazo del diablo (2001) y El laberinto del fauno (2006), Arbor, núm. 187/748, pp. 391-400.

PROPP, Vladimir (1928/1968): Morphology of the folk tale, University of Texas Press, Austin.

ROWAN-LEGG, Shelagh (2016): The Spanish Fantastic: Contemporary Filmmaking in Horror, Fantasy and Sci-Fi. I.B. Tauris, Croydon.

ROAS, David (2006): De la maravilla al horror. Los inicios de lo fantástico en la cultura española (1750-1860), Mirabel Editorial, Vilagarcía de Arosa.

ROAS, David (2009): Lo fantástico como desestabilización de lo real: elementos para una definición, en Teresa López-Pellisa y Fernando Ángel Moreno Serrano (ed.), Ensayos sobre ciencia ficción y literatura fantástica: actas del Primer Congreso Internacional de literatura fantástica y ciencia ficción, Madrid: Asociación Cultural Xatafi, pp. 94-120.

ROAS, David (2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid.

RODERO, Jesús (2015): ¿Un cuento de hadas subversivo o conservador?: monstruos, autoridad e insumisión en El Laberinto del Fauno de Guillermo del Toro, Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, vol. III, núm. 2., pp. 35-54.

http://dx.doi.org/10.5565/rev/brumal.209

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente (2006): Cine y guerra civil española: del mito a la memoria, Alianza Editorial, Madrid.

SÁNCHEZ TRIGOS, Rubén (2017): Cine: 1990-2015, en David Roas (dir.), Historia de lo fantástico en la cultura española (1900-2015), Iberoamericana/Vervuert, Madrid, pp. 265-287.

SMITH, Paul Julian (2007): Pan’s Labyrinth (El laberinto del fauno), Film Quarterly, núm. 60/4, pp. 4-9.

STEWEN, Christian (2014): Childhood, Ghosts Images, and the Heterotopian Spaces of Cinema: The Child as Medium in The Others, en Olson, Debbie and Scahill, Andrew, Lost and Othered Children in Contemporary Cinema, Lexington Books, Maryland.

TODOROV, Tzvetan (1970): Introducción a la literatura fantástica, Editorial Premia, México.

ZIPES, Jack (2010): Foreword Grounding the Spell. The Fairy Tale Film and Transformation, en Pauline Greenhill and Eve Matrix (ed.), Fairy Tale Films, Utah State University Press, Logan, Utah, pp. ix-xiii.

ZIPES, Jack (2011): The enchanted screen: the unkown history of fairy-tale films, Routledge, New York. https://doi.org/10.4324/9780203927496

ZIPES, Jack (2012): The irresistible fairy tale: the cultural and social history of a genre, Princeton University Press, New Jersey.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2019 María Isabel Escalas Ruiz