The forms Of The Unspeakable: Some Representations Of Lovecraftian Horror In The Adaptations of Alberto Breccia

Julio Guitérrez García-Huidobro

Abstract

This paper intends to review some of the inherent rhetorical resources from comics, in some adaptations Alberto Breccia did from diverse short stories from the Cthulhu cycle. Through the analysis of diverse techniques, it will shed light on the way Breccia rebuilds the elliptical representations of Lovecraftian horror, from a point of view which may be traceable through the adapter’s discourse. Consequently, it will be demonstrated that in the adaptation process, besides the fundamental role of the adapter’s point of view, the «rules of the medium», or media affordances, are relevant to the adaptation process. Hence, we will study some of the short stories adapted by Breccia in order to discover his reconstruction procedures to recover the cosmic horror that the American writer imprinted on his works and the way the Uruguayan artist, through adaptation, conceived such representations and gave them shape through his interpretation using media affordances.

Keywords

adaptación; narración Gráfica; Lovecraft; horror; media affordances

Full Text:

PDF (Español)

References

ARIEL GARCÍA, Fernando (2005): «De la lectura a la intervención», en Alberto Breccia, Breccia Sketchbook, Vol.2., Ancara, Buenos Aires.

BARTHES, Roland (1977): «Introducción al análisis estructural de los relatos», en El análisis estructural, ed. Silvia Niccolini, Centro Editor de América Latina, Buenos Aires.

BAUMAN, Zygmunt (2015): Miedo líquido, Paidós, Barcelona.

BRECCIA, Alberto (2003): Breccia Sketchbook, Vol.1., Ancara, Buenos Aires.

______ (2011): Los mitos de Cthulhu, Sinsentido, Madrid.

CARRERA GARRIDO, Miguel (2015): «El terror sí tiene forma: delimitación teórica de una categoría estética», en Natalia Álvarez y Ana Abello (coords.), Espejismos de la realidad: percepciones de lo insólito en la literatura española (siglos XIX-XXI), Área de publicaciones de la Universidad de León, León, pp. 75-84.

CHATMAN, Seymour (1978): Story and Discourse: Narrative structure in fiction and film, Cornell University Press, Ithaca.

FELLINGER, Christian (2012): Alberto Breccia: la pulsión de un ideario, Valencia: Universidad Politécnica de Valencia (tesis doctoral no publicada). En http://hdl.handle.net/10251/15177.

GASCA, Luis, y Román GUBERN (2011): El discurso del cómic, Cátedra, Madrid.

GAUDREAULT, André, y Thierry GROENSTEEN (eds.) (1998): La transécriture: pour une théorie de l’adaptation, Editions Nota Bene, Québec.

GIBSON, James J. (1986): The ecological approach to visual perception, Laurence Erlbaum, Hillsdale.

______ (1971): «The information available in pictures», Leonardo, 4.1, pp. 27-35.

HUTCHEON, Linda (2006): A theory of adaptation, Routledge, Nueva York.

IMPARATO, Latino (2011): «Diseñando lo invisible.» Breccia, Alberto. Los mitos de Cthulhu. Madrid: Sinsentido. 115-116.

________ (2003): «El Narrador», en Alberto Breccia, Sueños pesados, Sinsentido, Madrid, pp. 57-59.

KRESS, Gunther (2003): Literacy in the New Media Age, Routledge, Londres.

KUKKONEN, Karin (2013): Studying Comics and Graphic Novels, Wiley-Blackwell, Oxford.

LEITCH, Thomas (2003): «Twelve fallacies in Contemporary Adaptation Theory», Criticism, 45.2, pp. 149-171.

LEFEVRE, Pascal (2007): «Incompatible visual ontologies? The problematic adaptation of visual images», Ian Gordon, Mark Jancovich y Matthew McAllister (eds.), Film and Comic Books, University Press of Misssissippi, Jackson, pp. 1-12.

LIGOTTI, Thomas (2016): «En la noche, en la oscuridad», en Noctuario, Valdemar, Madrid, pp. 21-28.

LOVECRAFT, H. P. (1964): «La cosa en el umbral», en Narraciones terroríficas. Madrid: Acervo, Madrid, pp. 67- 98.

_________ (1975): «El llamado de Cthulhu», en El color que cayó del cielo. Buenos Aires: Minotauro. 15-48

_________ (1991): «El horror de Dunwich», en El horror de Dunwich, El Observador, Barcelona, pp. 5-52.

_________ (2002): «El horror sobrenatural en la literatura», en El Horror sobrenatural en la literatura y otros ensayos, Edaf, Madrid, pp. 125-234.

_________ (2009): «El Ceremonial», en Obras Completas (tomo 1), Díada, Buenos Aires, pp. 339-350.

MASSOTA, Oscar (1982): La historieta en el mundo moderno, Paidós, Barcelona.

MCFARLANE, Brian (1996): Novel to film: an introduction to the Theory of Adaptation, Oxford University Press, Nueva York.

MITAINE, Benoit, David ROCHE e Isabelle SCHMITT-PITIOT (eds.) (2015): Bande dessinée et adaptation (littérature, cinéma, tv), Presses Universitaires Blaise Pascal, Clermont-Ferrand.

PALACIOS, Jesús (2016): «Pasos en la oscuridad: un atisbo al horror según Thomas Ligotti», en Thomas Ligotti, Noctuario, Valdemar, Madrid, pp. 9-18.

PEETERS, Benoît (2003): Lire la bande desinée, Flammarion, París.

PÉREZ BOWIE, José Antonio (2010): «Sobre reescritura y nociones conexas. Un estado de la cuestión», en J.A. Pérez Bowie (ed.), Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación, Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca, pp. 21-44.

SAMPAYO, Carlos (2011): «Alberto Breccia en las tinieblas», en Alberto Breccia, Informe sobre ciegos, Astiberri, Bilbao, pp. 5-8.

SASTURAIN, Juan (1985): El domicilio de la aventura, Colihue, Buenos Aires.

SCOLARI, Carlos (1999). Historietas para sobrevivientes: cómic y cultura de masas en los años 80, Colihue, Buenos Aires.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2019 Julio Guitérrez García-Huidobro