The Thought Turned Into Thing: René Magritte and his Imaginary Paradox Seen Through the Prism of the Fantastic

Ricardo González García

Abstract

There are several reasons to suspect that fantastic literature will have conferred supernatural properties on figurative representations in some of its texts. This paper starts by analyzing such evidence and studies how, starting with The Castle of Otranto (1764), supernatural portraits and statues became prominent in 19th century literature. Our goal is to study the mechanisms that are used to prepare the reader for the incursion of these fantastic elements and to find repeated trends among the texts in which these appear. 

Keywords

fantastic literature, supernatural portrait, beliefs about representation, the uncanny.

Full Text:

PDF (Español)

References

BAJTÍN, Mijaíl (1975): «Las formas del tiempo y del cronotopo en la novela», en M. Bajtín, Teoría y estética de la novela. Taurus, Madrid, 1989, pp. 237-410.

BALZC, Honoré de (1831): «La obra maestra desconocida», en H. de Balzac, La

Comedia Humana: Tomo XXVI, Selecciones Editoriales, Barcelona, 1969, pp. 170-202.

FOUCAULT, Michel (1966): Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas, Siglo XXI Editores, Madrid, 2006.

FREUD, Sigmund (1919): «Lo siniestro», en E.T.A Hoffmann y S. Freud, El hombre de la arena. Lo siniestro, Torre de Viento, Barcelona, 2001, pp. 9-35.

GOGOL, Nicolai (1840): «El Retrato», en N. Gogol, Cuentos petersburgueses, Bruguera,

Barcelona, 1981, pp. 77-140.

GUBERN, Román (2002): Máscaras de la ficción, Anagrama, Barcelona.

HART, G. (1990): «Isis y la naturaleza secreta del dios Sol», en G. Hart, Mitos Egipcios, Ediciones Akal, Madrid, 2003, pp. 44-45.

JAMES, Henry (1880): Historia de una obra maestra, Navona Editorial, Barcelona, 2010.

OVIDIO (siglo 8 d.C.): «Libro Décimo», en Ovidio, Metamorfosis, Editorial Bruguera, Barcelona, 1983, pp. 299-329.E. A. Poe, Narraciones extraordinarias. S. A. de Promoción y Ediciones, Madrid, 1990, pp. 29-34.

PUSHKIN, A. (1833): El jinete de bronce, Hiperión, Madrid, 2001.

ROAS, David (ed.) (2001): Teorías de lo fantástico, Arco/Libros, Madrid.

_____ (2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid.

SOLAZ, L. (2003): «Literatura gótica», Espéculo: Revista de estudios literarios. Disponible en: http://www.ucm.es/info/especulo/numero23/gotica.html. Última consulta: 4 de Septiembre de 2016.

TAUSSIG, M. (1993): «In Some Way or Another One Can Protect Oneself From Evil

Spirits by Portraying Them», en M. Taussig, Mimesis and Alterity, Routledge, New York, pp. 1-18.

TODOROV, Tzvetan (1970): Introducción a la literatura fantástica, Editorial Tiempo Contemporáneo, Buenos Aires, 1972.

WALPOLE, Horace (1764): El castillo de Otranto, Editorial Castalia, Madrid, 2004.

WILDE, Oscar (1890): El retrato de Dorian Gray, Editorial Espasa Calpe, Madrid, 2000.

ZOLA, Emile (1886): La obra, Editorial Lorenzana, Barcelona, 1970.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2017 Ricardo González García