The Fantastic in the Coppélia Ballet: an Adaptation of «The Sandman» by E.T.A. Hoffman

Isabel Segura Moreno, Ana Isabel Elvira Esteban

Abstract

The ballet Coppelia is an adaptation of the short story «The sandman» (1816) by the German writer E.T.A. Hoffmann. This paper aims to show the relationship between two artistic disciplines —ballet and literature— and, more specifically, between Hoffmann’s literary work and Petipa's choreographic work. We will try to explain the process through which the literary text becomes one of the most internationally recognized and prominent ballets, exposing as clearly as possible the convergences and divergences between these two works, which come from different artistic disciplines.

 

Keywords

literatura, ballet, fantástico, siniestro, autómata.

Full Text:

PDF (Español)

References

ANDRADE, Pilar, Arno GIMBER y María GOICOECHEA (coords.) (2010): Espacios y tiempo de lo fantástico. Una mirada desde el siglo XXI, Peter Lang, Berna.

BANES, Sally (1998): Dancing Women: Female Bodies Onstage, Routledge, Londres.

BERNÁRDEZ RODAL, Asunción (2009): «Representaciones de lo femenino en la publicidad. Muñecas y mujeres: entre la materia artificial y la carne», Cuadernos de Información y Comunicación, núm. 14, pp. 269-284.

BORNAY, Erika (1990): Las hijas de Lilith, Cátedra, Madrid.

CESERANI, Remo (1999): Lo fantástico, Visor, Madrid.

ELLIS, John M. (1981): «Clara, Nathaniel and the narrator: Interpreting Hoffmann’s. Der Sandmann», The German Quaterly, núm. LIV, pp. 1-16.

FREUD, Sigmund (1981): Obras completas, Biblioteca Nueva, Madrid.

GARAFOLA, Lynn (1985-1986): «The travesty dancer in nineteenth-century ballet», Dance Research Journal, núm. 17/2 & 18/1, pp. 36-40.

GIL, Daniel (1988): El yo herido. Escritos en torno al yo y al narcisismo, Trilce, Montevideo.

HERRERO CECILIA, Juan (2000): Estética y Pragmática del relato fantástico, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca.

HOFFMANN, E. T. A. (2003): El hombre de la arena, El Cid Editor, Argentina.

JACKSON, Rosemary (1981): Fantasy, the literature of subversion, New Accents, Nueva York.

KAUFMAN, Sarah (2012): «Created in 1870, Coppélia is the freshest ballet around», The Washington Post, 2012, disponible en [30 de Mayo de 2014].

LEE, Carol (2002): Ballet in Western Culture, Routledge, New York.

MOLINA FOIX, Juan Antonio (2007): Cuentos de dobles, Siruela, Madrid.

MORA MARTÍNEZ, Martín (2011): «Cyborgs y mujeres artificiales: apuntes sobre género y cultura», La ventana. Revista de estudios de género, núm. 33, pp. 334-344.

MUÑOZ ZIELINSKI, Margarita: (2007). Danza y crítica, Azarbe, Murcia.

PASSI, Mario (1980): El ballet. Enciclopedia del arte coreográfico, Aguilar, Madrid.

PEDRAZA, Pilar y López Gandía, Juan (1993): Federico Fellini, Cátedra, Madrid.

PÉREZ SOTO, Carlos (2008): Proposiciones en torno a la historia de la danza, Ediciones LOM, Santiago de Chile.

ROAS, David (ed.) (2001): Teorías de lo fantástico, Arco Libros, Madrid.

VINOGRADOV, Oleg (dir.) (1993): Coppélia. Warner Music Group Company, EE.UU.

ZAVALA, M. Iris (2011): «Erotismo y terror: el fantasma del texto o cuando los espejos tienen manchas», Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2011, disponible en [30 de Mayo de 2014]

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2016 Isabel Segura Moreno, Ana Isabel Elvira Esteban