La fantasia del marit monstruós en «La clau de ferro» de Pere Calders
Resumen
La crítica ha subratllat el caràcter metaficcional de l’obra de Pere Calders, que reelabora molts dels tòpics de la literatura fantàstica en els seus relats, sovint mitjançant l’humor i la ironia. Tanmateix, des d’una perspectiva psicoanalítica, aquest diàleg amb la tradició es pot comprendre també com una exploració del significat que la fantasia té amb les persones o la manera com la ficció modela la identitat personal i també la realitat social i la cultura. Aquesta idea es reflecteix nítidament en un dels contes de l’autor, titulat «La clau de ferro», en què un home s’inventa una personalitat misteriosa molt similar als personatges sinistres de la novel·la gòtica per crear-se una reputació social. Tal és el poder de seducció d’aquesta fantasia que al final acaba devorant els protagonistes, incapaços d’acceptar la realitat.
Palabras clave
ficció gòtica, fantasia, masculinitat, armari, manuscritCitas
ARMITT, Lucie (2014): «Twentieth-Century Gothic», a Terror and Wonder. The Gothic Imagination, British Library, Londres, pp. 150-177.
BAKER, Brian (2007): «Gothic Masculinities», a Catherine Spooner i Emma McEvoy (eds.), The Routledge Companion to Gothic, Routledge, Londres, pp. 164-173.
BATH, Amanda (1987): Pere Calders. Ideari i ficció, Edicions 62, Barcelona.
BENSHOFF, Harry (2004): «The Monster and the Homosexual», a Harry Benshoff i Sean Griffin (eds.), Queer Cinema: The Film Reader, Routledge, Nova York, pp. 91-102.
BRINKS, Ellen (2003): Gothic Masculinity. Effeminacy and the Supernatural in English and German Romanticism, Bucknell University Press, Lewisburg.
BUTLER, Judith (2000) [1991]: «Imitació i insubordinació de gènere», a Josep A. Fernàndez (ed.), El gai saber: introducció als estudis gais i lèsbics, Llibres de l’Índex, Barcelona, pp. 113-135.
CALDERS, Pere (1997) [1955]: Cròniques de la veritat oculta, Edicions 62, Barcelona.
DURAN, Manuel (1996): «Humor, seny, ironia i fantasia en Pere Calders», Catalan Review, vol. X, núm. 1-2, pp. 127-140.
GILMORE, David (2008): «Culturas de la masculinidad», a Àngels Carabí i Josep M. Armengol (eds.), La masculinidad a debate, Icaria, Barcelona, pp. 33-46.
GREGORI, Carme (2006): Pere Calders: tòpics i subversions de la tradició fantàstica, PAM, Barcelona.
— (2012): «Centenari d’un clàssic sota el signe del Titànic», Caràcters, núm. 58, p. 33.
GUASCH, Óscar (2006): Héroes, científicos, heterosexuales y gays, Edicions Bellaterra, Barcelona.
HENDERSHOT, Cyndy (1995): Masculinity and the Gothic, Texas Tech University, Lubbock.
JACKSON, Rosemary (1988) [1981]: Fantasy: The Literature of Subversion, Routledge, Nova York.
<http://dx.doi.org/10.4324/9780203328446>
JANER, M. Pau (1999): «Quan el monstre es diu Barba-Blava», L’Arc, vol. 8, pp. 55-57.
KRISTEVA, Julia (1980): Pouvoirs de l’horreur. Essai sur l’abjection, Seuil, París.
LAREDO, Jeanette (2012): «What’s in the Trunk? Traumatizing Narrative in Caleb Williams», First Annual Gothic Studies Conference, San Diego, California, 16-17 de març de 2012.
MCROBERT, Neil (2014): «The Current State of Experimental Gothic: Part One», en The Gothic Imagination, disponible en http://www.gothic.stir.ac.uk/blog/the-current-state-of-experimental-gothic-part-one/ [consulta 10-11-2014].
MELCION, Joan (2003): «Èxodes, viatges, desvaris i naufragis», a Carme Puig (ed.), Pere Calders i el seu temps, PAM, Barcelona, pp. 41-66.
PÉREZ y RODRÍGUEZ, Pascual (2010) [1834]: La urna sangrienta o El panteón de Scianella, Siruela, Madrid.
PIQUER VIDAL, Adolf (2012): Narrativa catalana. Discurso y sociedad en la literatura del siglo XX, Editorial Académica Española, Saarbrücken.
WAUGH, Patricia (1984): Metafiction. The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction, Routledge, Londres-Nova York.
<http://dx.doi.org/10.4324/9780203131404>
WELLS, Herbert G. (2009) [1894]: The Red Room and Other Stories, Benediction Classics, Oxford.
WIECKOWSKA, Katarzyna (2012): «Reality, or the illusion of the secret: gothic fictions of masculinity», a Katarzyna Wieckowska (ed.), The Gothic: studies in history, identity and space, Inter-disciplinary Press, Oxford, pp. 107-117.
WILLIAMS, Anne (1995): Art of Darkness. A Poetics of Gothic, University of Chicago Press, Chicago.
<http://dx.doi.org/10.7208/chicago/9780226899039.001.0001>
ŽIŽEK, Slavoj (2008) [2006]: Cómo leer a Lacan, Paidós, Barcelona.
— (2010) [1989]: El sublime objeto de la ideología, Siglo XXI, Madrid.
— (2011): El acoso de las fantasías, Akal, Madrid.
Publicado
Descargas
Derechos de autor 2015 Antoni Maestre Brotons
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.