«Otra manera de mirar». The Fantastic Genre and the Literature of the Absurd: Towards a Rejection of the Order of Reality

Gerard Torres Rabassa

Abstract

This paper aims to draw attention to the similarities between literature of the absurd and the fantasy genre, and raises the possibility that there is a common ground between the two. This would be determined mainly by (i) the way in which they similarly challenge an established idea of reality, (ii) the problematization of language as a medium capable of designating the world, (iii) their intentio to provoke a certain effect on the reader, such as restlessness, anguish or «metaphysical fear», and (iv) a remarkable semantic coincidence. From this critical point of view I will interrogate some texts by Kafka, Cortázar, Beckett and Boris Vian, among others.

Keywords

literary genres, literature of the absurd, fantastic genre.

Full Text:

PDF (Español)

References

AA.VV. (1988): Teoría de los géneros literarios, ed. a cargo de Miguel Ángel Garrido Gallardo, Arco/Libros, Madrid.

ADORNO, Th. W. (1962): Prismas. La crítica de la cultura y la sociedad, Ariel, Barcelona.

ALAZRAKI, Jaime (1983): En busca del unicornio: los cuentos de Julio Cortázar. Elementos para una poética de lo neofantástico, Gredos, Madrid.

________________ (1990) «¿Qué es lo neofantástico?», en Teorías de lo fantástico (intr., comp. y notas de David Roas), Arco/Libros, Madrid, 2001.

BECKETT, Samuel (1957): Relatos, Tusquets, Barcelona, 2009.

________________ (2006): Teatro reunido, Tusquets, Barcelona.

BOCCUTI, Anna (2012): «Vacíos fantásticos y absurdo: una lectura de los cuentos de Dino Buzzati y Julio Cortázar», Les Ateliers du Sal, núm. 1-2, pp. 75-92.

CAMUS, Albert (1942): El mito de Sísifo, Alianza, Madrid, 2012.

CAMPRA, Rosalba (2008): Territorios de la ficción. Lo fantástico, Renacimiento, Sevilla.

________________ (1991): «Los silencios del texto en la literatura fantástica», en Morillas Ventura, Enrique (ed.), El relato fantástico en España e Hispanoamérica, Siruela, Madrid.

CORTÁZAR, Julio (1956): Final del juego, Punto de lectura, Buenos Aries, 2007.

DE BENI, Matteo (2010): «Para una historia de la palabra 'fantástico' en España», Iberoamérica Global. v. 3, núm. 2, pp. 46-67.

ESSLIN, Martin (1961): El teatro del absurdo, Seix Barral, Barcelona, 1964.

GLICKSBERG, Charles I., (1969): The ironic vision in modern literature, Martinus Nijhoff, La Haya.

JACQUART, Emmanuel (1974): Le théâtre de dérision. Beckett, Ionesco, Adamov, Gallimard, París.

JACKSON, Rosie (1981): «Lo 'oculto' de la cultura», en Teorías de lo fantástico (intr., comp. y notas de David Roas), Madrid, Arco/Libros, 2001.

KAFKA, Franz (1950): La condena, Alianza, Madrid, 1972.

_____________(1971): El castillo, Alianza, Madrid.

_____________(2008): Bestiario. Once relatos de animales (ed. de Jordi Llovet), Anagrama, Barcelona.

KRYSINSKI, Vladimir (2003): «Les paroxysmes de Ionesco», en Jeu: revue de Théâtre, núm. 107 (2), pp. 115-119

LACAN, Jaques (1949): «El estadio del espejo como formador de la función del yo (je) tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica», en Escritos, Siglo XXI, México, 1970.

PRUNER, Michel (2003): Les théâtres de l'absurde, Nathan Université, París.

REIS, Roberto (1980): «O fantástico do poder e o poder do fantástico», en Ideologies and Literature, 134, pgs. 3 - 33. Disponible en: http://www.ideologiesandliterature.org/docs/journals/journals_v1_n13_02.pdf. [06-05-2015]

ROAS, David (2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de espuma, Madrid.

____________ (2001): «La amenaza de lo fantástico», en Teorías de lo fantástico (intr., comp. y notas de David Roas), Madrid, Arco/Libros.

SCHAEFFER, Jean-Marie (1989): ¿Qué es un género literario?, Akal, Madrid, 2006.

SCHNEIDER, Marcel (1964): Historie de la littérature fantastique en France, Fayard, París, 1986.

TODOROV, Tzvetan (1970): Introducción a la literatura fantástica, Tiempo Contemporáneo, Buenos Aires, 1972.

VIAN, Boris (1947): La espuma de los días, Alianza, Madrid, 2004.

WELLWARTH, George E. (1964): Teatro de protesta y paradoja, Lumen, Barcelona, 1966.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2015 Gerard Torres Rabassa