Between Laughter and the Chill: The Metafiction in the Microrrelato of Ana María Shua

Roberta Previtera

Abstract

In this article, I explore the relation between metafiction, humour and the fantastic genre in a selection of works of Ana Maria Shua. After analyzing how metafiction operates in Shua’s works, I try to show that this metatextual reflection produces different effects. If on the one hand, the reflection on the genre produces a humoristic effect, on the other hand, the presence of reflexive procedures like metalepsis and mise-en-abyme have a fantastic effect. In any event, we are faced with a self-conscious writing which is constantly questioning itself in a constant desire to renew the genre.

 

Keywords

Ana María Shua, Micro-story, Fantastic, Metafiction, Humour

Full Text:

PDF (Español)

References

BOCCUTI, Anna (2008): «Fantástico y humorismo en la microficción argentina contemporánea: Raúl Brasca, Rosalba Campra, Ana María Shua», Amoxcalli, núm. 1, pp. 223-239.

_________ (2013): «Escritura y reescrituras entre humor e ironía: las microficciones de Ana María Shua», Orillas. Rivista d'ispanistica, núm. 2, pp. 1-11, disponible en http://orillas.cab.unipd.it/orillas/index.php?lang=it [8-1-2018].

BORGES, Jorge Luis (1952): «Magias parciales del Quijote», en Otras inquisiciones, Sur, Buenos Aires, pp. 55-58.

BORGES, Jorge Luis (2014): «A Leopoldo Lugones», en El hacedor, Debolsillo, Barcelona, pp. 7-8.

BOZZETTO, Roger (1998): Territoires des fantastiques. Des romans gothiques aux récits d’horreur moderne, Publications de l’Université de Provence, Aix en Provence.

CAMPRA, Rosalba (2008): «La medida de la ficción», Anales de Literatura Hispanoamericana, núm. 37, pp. 209-225.

CAMPRA, Rosalba (2008): Territorios de la ficción, Renacimiento, Madrid.

CAMPRA, Rosalba (2011): «Anaqueles de microficciones», Letral, núm. 7, pp. 161-176.

CASAS, Ana (2010): «Transgresión lingüística y microrrelato fantástico», en David Roas y Ana Casas (eds), Lo fantástico en España (1980-2010), Ínsula, núm. 765, pp.10-13.

ERDAL JORDAN, Mery (1998): La narrativa fantástica. Evolución del género y su relación con las concepciones del lenguaje, Vervuert-Iberoamericana, Frankfurt am Main–Madrid.

FERNÁNDEZ PÉREZ, José Luis (2010): «Una matriz para el microcuento hispanoamericano», en David Roas (ed.), Poéticas del microrrelato, Arco/Libros, Madrid, pp. 121-153.

GENETTE, Gérard (1972): Figures III, Seuil, París.

HANAÏ, Marie-José (2008): «El arte de la forma breve: los microcuentos de Fernando Iwasaki (Ajuar funerario)», en Adélaïde de Chatellus (ed.), El cuento hispanoamericano contemporáneo. Vivir del cuento, Rilma 2-Adehl, Ciudad de México-París, pp. 139-146.

LAGMANOVICH, David (2006): El microrrelato: teoria e historia, Menoscuarto, Palencia.

NAVARRO ROMERO, Rosa (2013): «El espectáculo invisible: las claves del microrrelato a través de los textos de Ana María Shua», Castilla. Estudios de Literatura, núm. 4, pp. 249-269.

NOGUEROL, Francisca (2010): «Microrrelato y posmodernidad: textos nuevos para un final de milenio», en David Roas (ed.), Poéticas del microrrelato, Arco/Libros, Madrid, pp: 77-100.

REYES, Graciela (1984): Polifonía textual. La citación en el relato literario, Gredos, Madrid.

ROAS, David (2010): «Sobre la esquiva naturaleza del microrrelato», en David Roas (ed.), Poéticas del microrrelato, Arco/Libros, Madrid, pp. 9-42.

_______ (2011): Tras los límites de lo real, Páginas de Espuma, Madrid.

SHUA, Ana María (2009): Cazadores de letras. Minificción reunida, Páginas de Espuma, Madrid.

ZAVALA, Lauro (2004): Cartografía del cuento y la minificción, Renacimiento, Madrid.

_______ (2005): «Metaficción y parodia en La Sueñera de A. M. Shua», en Lauro Zavala (ed.), La minificción bajo el microscopio, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, pp. 155-171.

Copyright (c) 2018 Roberta Previtera