Humor and the Fantastic in the Narrative of Bioy Casares

Carlos Dámaso Martínez

Abstract

The fantastic narrative of Adolfo Bioy Casares incorporates, beginning with the Invention of Morel (1940), some ironic features that add a humorous tone to it but where the fantastic is fundamental since it produces a renewal of the genre towards 1940. In this article we will consider a second stage of his narrative, from Garland with loves(1959) in which Bioy ventures with more intensity into humor in the later books. For this analysis we selected some novels and stories from the years 1960 to 1980, where the fantastic is attenuated and humor is intensified through irony, satire and parody. We will see what function humor plays, how parody is exercised on his own previous work, how it articulates with the fantastic, and how distancing and the critical view of both aspects form in his work a transgressive and disturbing vision of the world.

Keywords

Fantastic Literature, Humor, Irony, Parody, Disturbance

Full Text:

PDF (Español)

References

ARÁN, Pampa (1999): El fantástico literario. Aportes teóricos, Narvaja Editor, Córdoba, Argentina.

ARÁN, Pampa (ed.), (2016): La herencia de Bajtín. Reflexiones y migraciones, Universidad Nacional de Córdoba (UNC), Centro de Estudios de Avanzada (CEA), Córdoba, Argentina.

______ (1998): «La invención del género. El fantástico en una antología traducida», E.T.C. Ensayo-Teoría-Crítica, Córdoba, Argentina, pp. 59-75.

BARRENECHEA Ana María (1978): «El conflicto generacional en dos novelistas hispanoamericanos: Adolfo Bioy Casares y Elena Portocarrera», en Textos hispanoamericanos. De Sarmiento a Sarduy, Monteavila, Caracas.

BAJTIN, Michael (1978): Esthetique et Théorie du Roman, Gallimard, Paris.

______ (1970): La poétique de Dostoievsky, Seuil, París.

BIOY CASARES, Adolfo (1940): La invención de Morel, Losada, Buenos Aires.

______ (1959): Guirnalda con amores, Emecé, Buenos Aires.

--------- (1962): El lado de la sombra, Emecé, Buenos Aires.

______ (1967): El gran Serafín, Emecé, Buenos Aires.

______ (1969): Diario de la guerra del cerdo, Emecé, Buenos Aires.

______ (1973): Dormir al sol, Emecé, Buenos Aires.

______ (1978): El héroe de las mujeres, Emecé, Buenos Aires.

BORGES, Jorge Luis, Adolfo BIOY CASARES y Silvina OCAMPO (1940): Antología de la literatura fantástica, Editorial Sudamericana, Buenos Aires.

CAMPRA, Rosalba (2008): Territorios de la ficción. Lo fantástico, Editorial Renacimiento, Salamanca.

CORTÁZAR, Julio (1956): Final de juego, Sudamericana, Buenos Aires.

HUTCHEON, Linda (1981): «Ironía, sátira, parodia. Una aproximación pragmática a la ironía», Poétique, 45.

JACKSON, Rosemary (1986): Fantasy: Literatura y subversión, Catálogos, Buenos Aires.

JAMESON, Fredric (1991): Ensayos sobre el Posmodernismo, Ediciones Imago Mundi, Buenos Aires.

KOVACCI, Ofelia (1963): Adolfo Bioy Casares, ECA, Buenos Aires.

KRISTEVA, Julia (1970): «Une poétique ruinée», prólogo a Michail BAJTIN, La poétique de Dostoievsky, Seuil, París.

KOCIANCICH, Vlady (1994): «Historia de dos cuentos», Diario Clarín, 10/02/1994, Buenos Aires.

LÓPEZ, Sergio (2000): Palabras de Bioy, conversaciones con Sergio López. Emecé, Buenos Aires, Argentina.

MARTÍNEZ, Carlos Dámaso (2014): Una poética de la invención. La renovación del fantástico en Bioy Casares, Editorial de la Universidad de Villa María (EDUVIM), Córdoba.

PEZZONI, Enrique (1991): «El diario de la guerra», Los Libros, 7 (1970); reseña reproducida en Anthropos, 127 (diciembre de 1991).

PODLUBNE, Judith (2004): «Fantasía, oralidad y humor en Adolfo Bioy Casares», en Noé Jitrik (coord.), Historia Crítica de la Literatura Argentina, Emecé, Buenos Aires, tomo 9.

QUEREILHAC, Soledad (2016): Cuando la ciencia despertaba fantasías, prensa, literatura y ocultismo en la argentina de entre siglos, Siglo XXI, Buenos Aires.

TINIANOV, Iuri (1968): Avanguardia e tradizione, Dedalo, Bari.

Copyright (c) 2018 Carlos Dámaso Martínez