Eduardo Souto: Humoristic Features and Quijotism of a Merino’s Character. Analysis of «Las palabras del mundo» y «Del libro de naufragios»

Barbara Greco

Abstract

This article aims to study the construction of a familiar Merino character, the professor Eduardo Souto, through the analysis of the first two tales in which he appears, published in El viajero perdido(1990), with special attention to the humour and quijotismthat characterize him. The essay consists of three sections. The first one provides some reflections about the mechanisms of humoristic and fantastic literature and their common elements. The second part is dedicated to the study of «Las palabras del mundo», where humour and quijotismemerge as Souto's peculiar feautures, which are consolidated in «Del libro de Naufragios», analyzed in the last section.

Keywords

José María Merino, Fantastic, Humour, Eduardo Souto, Quijotism

Full Text:

PDF (Español)

References

ALAZRAKI, Jaime (1983): En busca del unicornio: los cuentos de Julio Cortázar. Elementos para una poética de lo neofantástico, Gredos, Madrid.

CAMPRA, Rosalba (2000): Territori della finzione: il fantastico in letteratura, Carocci, Roma.

CERVANTES, Miguel de (2005): Don Quijote de la Mancha, ed. Florencio Sevilla Arroyo, Alianza, Madrid, vol. I.

CUADRAT, Esther (2005): «José María Merino: la literatura como doble», en Irene Andrés-Suárez y Ana Casas (eds.), José María Merino, Arco/Libros, Madrid, pp. 95-118.

ECO, Umberto (1990): I limiti dell'interpretazione, Bompiani, Milán.

ENCINAR, Ángeles (2005): «Tras las huellas de Souto: el arte de convertirse en auténtico personaje», en Irene Andrés-Suárez y Ana Casas (eds.), José María Merino, Arco/Libros, Madrid, pp. 77-94.

_______ (ed.) (2017): José María Merino, Aventuras e invenciones del profesor Souto, edición y prólogo de Ángeles Encinar,Páginas de espuma, Madrid.

GARCÍA TERESA, Alberto (2002): «Entrevista a José María Merino», Bibliópolis: Crítica en la red, disponible en [17/10/2017].

GIOVANNINI, Maria Alessandra (2005): «La evaporación corpórea como metáfora de la pérdida de identidad», en Irene Andrés-Suárez y Ana Casas (eds.), José María Merino, Arco/Libros, Madrid, pp. 185-196.

GÓMEZ DOMINGO, Francisco Manuel (2009): «José María Merino: el “realismo fantástico”», Ínsula, núm. 756, pp. 37-40.

HERRERO CECILIA, Juan (2000): Estética y pragmática del relato fantástico: las estrategias narrativas y la cooperación interpretativa del lector, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca.

LÓPEZ RUBIO, José (2003): La otra generación del 27. Discurso y cartas, ed. José María Torrijos, Centro de Documentación Teatral, Madrid.

MERINO, José María (2007): La glorieta de los fugitivos, Páginas de Espuma, Madrid.

_______ (2010): Historias del otro lugar, Alfaguara, Madrid.

_______ (2017): Aventuras e invenciones del profesor Souto, ed. Ángeles Encinar, Páginas de Espuma, Madrid.

MILLÁS, Juan José (1998), El orden alfabético, Alfaguara, Madrid.

_______ (2014), La mujer loca, Seix Barral, Barcelona.

ROAS, David (ed.) (2001), Teorías de lo fantástico, Arco/Libros, Madrid.

______ (2005): «La persistencia de lo cotidiano. Verosimilitud e incertidumbre fantástica en la narrativa breve de José María Merino», en Irene Andrés-Suárez y Ana Casas (eds.), José María Merino, Arco/Libros, Madrid, pp. 151-168.

_______ (2010): «Souto o la búsqueda de lo imposible», Otro lunes, 11 (núm.), disponible en [17/01/2017].

SEGRE, Cesare (1999): Avviamento all'analisi del testo letterario, Einaudi, Turín,

SOLDEVILA DURANTE, Ignacio (2013): «La fantástica realidad. La trayectoria narrativa de José María Merino y sus relatos breves», Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Alicante, disponible en [17/01/2017].

VALLS, Fernando (2005): «Misterios y días del Barrio del Refugio», en Irene Andrés-Suárez y Ana Casas (eds.), José María Merino, Madrid, Arco/Libros, Madrid, pp. 119-136.

Copyright (c) 2018 Barbara greco