Laughing One's Head off: Fantastic Supernaturalism and Supernatural Black Humour (a Chapter From the Southern Cone)

Laura Fabiana Cilento

Abstract

This article explores several links between two types of Argentinian publications from the period 1966-1976: literary anthologies and humour magazines, both with the common goal of divulgating the aesthetic of supernatural black humour. Starting from this corpus, different options for considering connections between both fictional modes will be proposed.

Keywords

supernatural, black humour, fantastic

Full Text:

PDF (Español)

References

a) Antologías y publicaciones del corpus por orden cronológico:

STILMAN, Eduardo (ed.) (1967a): El Humor Negro 1, Brújula (col. Biblioteca de las cuestiones), Buenos Aires.

STILMAN, Eduardo (ed.) (1967b): El Humor Negro. Antología de textos, Brújula (col. Breviarios de Información Literaria), Buenos Aires.

[STILMAN, Eduardo] S/dato recopilador (1969): El Humor Negro 2, Brújula (col. Biblioteca de las cuestiones), Buenos Aires.

PÉREZ MILLÁN, J. (ed.) (1971): Antología de humor y terror, Centro Editor de América Latina (col. Biblioteca Básica Universal), Buenos Aires.

ALONSO, Rodolfo (ed.) (1972): El humor más negro del mundo, Rodolfo Alonso Editor, Buenos Aires.

CAPELLINI, Enrique (asesor literario) (1972): Los Cuadernos Negros de Philip van Pyre, Nueva Senda (col. Humoresque), Buenos Aires.

ALONSO, Rodolfo (ed.) (1974): El humor más negro que hay, Rodolfo Alonso Editor, Buenos Aires.

Satiricón (1974): Humor negro. Suplemento Extraordinario, núm. 1 (febrero), Editores Asociados, Buenos Aires.

Satiricón s/d [1974]: Los humores de Satiricón. Humor negro 2, núm. 1 (s/f), Editores Asociados, Buenos Aires.

STILMAN, Eduardo (ed.) (1977): El libro del humor negro, Siglo XX, Buenos Aires.

GREGORICH, Luis (ed.) (1977): De la Belle Époque a Dada. Antología de textos, Monte Ávila, Caracas.

b) Textos críticos e historiográficos

BARTHES, Roland (1994): «Análisis textual de un cuento de Edgar Poe», en La aventura semiológica, Planeta, Barcelona, pp. 323-352.

BERNÁRDEZ, Jorge, y Diego ROTTMAN (1997): Ni yanquis, ni marxistas… Humoristas, Editorial de Belgrano, Buenos Aires.

BRAVO, Víctor Antonio (1988): La irrupción y el límite. Hacia una reflexión sobre la narrativa fantástica y la naturaleza de la ficción, UNAM, México.

BURKART, Mara (2013): «Guillotinas, horcas y verdugos. El terrorismo de Estado en la prensa de humor gráfico de Brasil y Argentina de los años setenta», en Patricia Fogelman y María Florencia Contardo (eds.), Actas electrónicas del II Workshop Argentino-Brasileño de Historia Comparada (II-WAB), GEHBP Ediciones, Buenos Aires, pp. 100-129.

BURKART, Mara (2017): De Satiricón a Hum®. Risa, cultura y política en los años setenta, Miño y Dávila, Buenos Aires.

CORTÁZAR, Julio (1994 [1967]): La vuelta al día en ochenta mundos, Debate, Madrid

ESCARPIT, Robert (1962): El humorismo, Eudeba, Buenos Aires.

GAMERRO, Carlos (2010): Ficciones barrocas. Una lectura de Borges, Bioy Casares, Silvina Ocampo, Cortázar, Onetti y Felisberto Hernández, Eterna Cadencia, Buenos Aires.

JACKSON, Rosemary (1986): Fantasy. Literatura y subversión, Catálogos, Buenos Aires.

JITRIK, Noé (dir. de colección) y Sylvia SAÍTTA (dir. de vol.) (2004): Historia crítica de la literatura argentina, Buenos Aires, Emecé, vol. 9.

MORREALL, John (2009): Comic Relief. A Comprehensive Philosophy of Humor, Wiley-Blackwell, Oxford.

ROAS, David (2009): «Poe y lo grotesco moderno», 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 1, pp. 13-27, [05/01/2018], http://www.452f.com/pdf/numero01/01_452f-mono-david-roas-orgnl.pdf.

SIEBERS, Tobin (1989): Lo fantástico romántico, FCE, México.

TRABADO CABADO, José Manuel (2017): «Ver y no creer. Bocetos para una gramática del cómic fantástico», Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, vol. V, núm. 1, pp. 9-20.

TODOROV, Tzvetan (1972): Introducción a la literatura fantástica, Tiempo Contemporáneo, Buenos Aires.

Copyright (c) 2018 Laura Fabiana Cilento